לא חותמת גומי. סמוטריץ'
לא חותמת גומי. סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

פרשת המגנומטרים והסרתם המהירה, ואולי הבהולה, מביאה את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' להחליט על עצמאות בהצבעותיו במחאה על התנהלות ראש הממשלה בפרשה ומה שבעיניו הוא התקפלות וכניעה לטרור.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ח"כ סמוטריץ' על ההחלטה וגם על הדיון בו נקבע כי שר הביטחון לא יוכל לסגור ישיבה בשל התבטאות העומד בראשה, למעט מקרים קיצוניים במיוחד.

"החלטת הקבינט שהתקבלה היא החלטה קשה מבישה, שגויה ובעיקר מסוכנת", קובע סמוטריץ' ומחדד: "המסר שיצא מההחלטה לאויבים הוא שהטרור והאלימות משתלמים. מחבל בן עוולה שטובח במשפחה בליל שבת מוריד את הממשלה על הברכיים וגורם לה לקבל החלטה מנוגדת להחלטה מקצועית שהתקבלה כמה ימים קודם לכן ובניגוד להחלטות ראש הממשלה והצהרות בכירי המפלגה שלו שאמרו המסר שיצא מההחלטה לאויבים הוא שהטרור והאלימות משתלמים. מחבל בן עוולה שטובח במשפחה בליל שבת מוריד את הממשלה על הברכיים וגורם לה לקבל החלטה מנוגדת להחלטה מקצועית שהתקבלה כמה ימים קודם לכן ובניגוד להחלטות ראש הממשלה והצהרות בכירי המפלגה שלו
שלא נכופף את הריבונות שלנו בהר הבית ולא נסיר את המגנומטרים, אבל אז בא פיגוע קשה ועוד קצת הפגנות והשתוללות ברחובות, ובשכונה שלנו מי שמשדר שהוא לחיץ מזמין עוד אלימות וטרור. אם מישהו חושב שהוא מונע בכך את ההסלמה וההתדרדרות אז הוא לא מונע אלא לכל היותר דוחה אותה, וכשאתה דוחה משהו אתה משלם עליו בסופו של דבר עם ריבית והצמדה".

ומה באשר למפכ"ל, לראש השב"כ ולשאר אנשי המקצוע? האם הם אינם מבינים את ההיגיון שעליו מדבר סמוטריץ'? "לצערי בכירי מערכת הביטחון, ולא רק בסוגיה הזו, עושים הכול כדי לדחות עימותים ולקנות שקט ורגיעה בטווח המיידי גם במחיר משכון העתיד שלנו. זה קורה גם בתחומים נוספים - אנחנו מבליגים מול התעצמות מטורפת של חמאס ברצועת עזה, במנהרות, בירי תלול מסלול ובשיקום יכולות הלחימה שלהם. זה משהו שנשלם עליו ביוקר אם חלילה יפרוץ העימות. רוצים שקט בטווח המיידי וממשכנים בשביל זה את העתיד. ראה מה קורה בחזית הצפון, שם למעלה ממאה אלף רקטות עם יכולות דיוק גבוהות, אלף טילים במכת האש הראשונה שחיזבאללה יוכל להמטיר על ישראל ביום. ישראל רואה ונותנת לזה לקרות כי היא חוששת".

מוסיף סמוטריץ' וקובע כי התנהלות שכזו היא מובנת וטבעית שכן הפוליטיקאי הממוצע סבור שבעוד הטווח הקרוב יירשם על שמו, הרי שהעתיד הרחוק אינו התמודדות שלו אלא של המדינאים ואנשי המקצוע של אותם ימים. "כשאתה דוחה אתה משלם בריבית והצמדה. החלטות נמדדות בטווח הארוך ולא הקצר. אני לא מוכן לעבור לסדר היום על החלטה כזו שהיא גם החלטה שגויה גם בממד הערכי, אבל הרבה יותר בממד הביטחוני של ההרתעה, העמידה והשדר לאויבים מסביב".

על כל אלה נשאל חבר הכנסת סמוטריץ' אם כאשר הוא בוחר לנקוט בצעד עצמאי יש בכך עיקור למעשה של החלטת הקבינט שהחלטותיו אמורות להיות הקובעות עבור חברי הקואליציה. סמוטריץ' משיב: "ממשלה זה לא גוליבר ו-65 גמדים. נבחרתי ואני מייצג ציבור ויש לי עמדות ומצפון. אנחנו לא חותמת גומי ממשלה זה לא גולבר ו-65 גמדים. נבחרתי ואני מייצג ציבור ויש לי עמדות ומצפון. אנחנו לא חותמת גומי ולא בובות שמרימות ומורידות אצבע לפי מה שנקבע מלמעלה. נכון שבדרך כלל מתנהלים לפי משמעת קואליציונית אבל יש קווים אדומים
ולא בובות שמרימות ומורידות אצבע לפי מה שנקבע מלמעלה. נכון שבדרך כלל מתנהלים לפי משמעת קואליציונית אבל יש קווים אדומים ואני חושב שההחלטה הזו היא קו אדום שהיה צריך להימנע מלקבל אותה".

בדבריו מברך סמוטריץ' את שלושת השרים שהתנגדו בהצבעה – אלקין בנט ושקד, ומוסיף: "יש הרבה החלטות שאני לא מסכים להן אבל לא על כל דבר שוברים כלים. ההחלטה הזו היא מעבר לכך".

באשר לתוקף ההחלטה שלו אומר סמוטריץ' כי ההחלטה תקפה עד סוף המושב, כלומר עד סוף השבוע הנוכחי. "בהמשך נחשוב מה הלאה, נראה לאן הדבר מתקדם. יהיה עצוב מאוד אם ראש הממשלה ימשיך לנהל מדיניות של תבוסה וכניעה לטרור".

"ההחלטה שלי היא לא דרמה ולא מפילה ממשלה אבל זו אמירה ויש לאמירה הזו ערך, וטוב היה אם חברי כנסת נוספים היו נוהגים כך", אומר סמוטריץ'.

בהמשך השיחה עמו התייחס סמוטריץ' גם לדיון המיוחד שהתקיים אתמול (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת סביב שאלת סמכותו של שר הביטחון לסגור ישיבה בשל התבטאותו של ראש הישיבה או מי מהנהלתה. כזכור, בסופו של הדיון נקבע כי שר הביטחון לא יוכל להיות פוסק יחיד בשאלת סגירת ישיבות ולמעשה רבנים לא יופלו לרעה בסוגיית חופש הביטוי. רק אם הנהגת ישיבת הסדר תקרא לאלימות כלפי חיילי צה''ל או תתנגד לשירות צבאי ככלל, תהיה סמכות לשר הביטחון לשלול מהישיבה את מעמד ההסדר.

"החטא הקדמון הוא סעיף שנכנס לחוק שירות ביטחון בקדנציה הקודמת ואיפשר לשר הביטחון לשלול הכרה מישיבה בשל נסיבות מיוחדות בלי להגדיר מה הן הנסיבות הללו. בחודשים האחרונים היו דיונים מאוד אינטנסיביים מול משרד הביטחון על התקנות ששר הביטחון צריך להתקין בהקשר לחוק הזה. שר הביטחון ביקש להגדיר את סמכויותיו לסגור ישיבה בשל התבטאויות של מי מראשיה. מי שהתנגד לסגירת מוסדות אקדמיים ופגיעה בחופש ביטוי של מרצים באקדמיה למרות שאנחנו יודעים על התבטאויות מקוממים של בכירים באוניברסיטאות מאוד מרכזיות, נגד צה"ל ובעד חרמות של מדינת ישראל, אני לא שומע אף אחד שקורא לפטר או לסגור אוניברסיטה, ואיכשהו לרבנים אסור לדבר".

סמוטריץ' מדגיש בדבריו כי מוסדות האקדמיה אינם מנותקים מהמדינה או ממשרד הביטחון, "המדינה לא ניתן בשום פנים לצמצם או להגביל את חופש הביטוי של רבנים. תפקידם של רבנים הוא ללמד ולחנך ולהשמיע את קולם ואת דעת תורה
מתקצבת אותם מתקציב המדינה, ויש הרבה בחורים צעירים ששר הביטחון דוחה את השירות שלהם לצורכי לימודים אקדמיים ועתודה. לא ראיתי ששר הביטחון אוסר על עתודאים ללמוד במוסד אקדמי שהמרצים שלו מדברים נגד מדינת ישראל".

על זאת מחדד סמוטריץ' ומבהיר כי הדיון הוא הרבה מעבר לשאלת תקנות שר הביטחון שכן הדבר נוגע לשאלת חופש הביטוי של רבנים. "לא ניתן בשום פנים לצמצם או להגביל את חופש הביטוי של רבנים. תפקידם של רבנים הוא ללמד ולחנך ולהשמיע את קולם ואת דעת תורה".

בדבריו מציג סמוטריץ' דוגמא הלוקחת את הסוגיה למחוזות האבסורד: במידה ופקודת שירות משותף תחייב מציאות של חייל וחיילת בפילבוקס סגור למשך שעות ארוכות של משמרת ורב יבהיר שהדבר מנוגד לדעת תורה ואסור על פי ההלכה, "האם יבוא שר הביטחון ויגיד שזו קריאה לסירוב פקודה ולכן יסגור את הישיבה?".

"שר הביטחון טיפס על עץ גבוה ורצה לסגור את המכינה בעלי בגלל דברים של הרב לוינשטיין על הלהט"בים. מה זה קשור לשירות צבאי? כל ביטוי שלא מוצא חן בעיניך אתה תקבע מה מותר ומה אסור להגיד. זה בשום פנים ואופן לא יקום ולא יהיה. רבני ישראל יהיו חופשיים לבטא את עמדתם וללמד את תלמידיהם לפי איך שהם מבינים את התורה וההלכה, ואם יש התנגשות תפקידנו לדאוג שלא יהיו התנגשויות כאלה, אבל הטיפול הוא לא השתקת רבנים. לא מטילים מגבלה כזו על אף אחד במדינת ישראל ולא יטילו אותה בצורה צבועה רק על רבנים".