ההצלחה הישראלית ממריאה לחלל

מנהל סוכנות החלל הישראלית מספר לערוץ 7 על שני לווייני תצפית חדשים שישוגרו השבוע לחלל.

בני טוקר , ו' באב תשע"ז

ההכנות לשיגור
ההכנות לשיגור
צילום: התעשיה האוירית



טוען....

התעשייה האווירית תשגר השבוע שני לווייני תצפית חדשים לחלל.

מדובר בלוויין המתקדם OPTSAT3000 המיועד לשימוש משרד הביטחון האיטלקי והלוויין לניטור חקלאי וחקר הסביבה "ונוס" שנבנה עבור סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הצרפתית CNES

השניים פותחו ונבנו בתעשייה האווירית וישוגרו לחלל על גבי המשגר האירופאי Vega של חברת Arianespace מאתר השיגור קורו שבגינאה הצרפתית. מדובר בפרויקט הדגל של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע.

מנהל סוכנות החלל הישראלית אבי בלסברגר אומר לערוץ 7 כי ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה, "במהלך השיגור ישוגרו למעשה שני לווינים שיוצרו בתעשייה האווירית בישראל, הלווין שלנו בשיתוף סוכנות החלל הצרפתית ולווין תצפית ביטחוני שנמכר לאיטליה.

''הלווין שלנו נועד לצרכי מחקר של חקלאות מדייקת ולצרכי מחקר של שימור סביבה, בנוסף לכך יש על הלווין הזה ניסוי הנדסי של הנעה חשמלית בחלל. בעזרת ההדמיות של הלווין הזה החוקרים יפתחו יישומים שבעזרתם יהיה אפשר לסייע לחקלאים להיות יעילים יותר", סיפר.

בלסברגר מציין כי זהו הלווין הקטן מסוגו, "יש בלווין הזה מספר אלמנטים שהם בחזית הטכנולוגיה כמו המצלמה וכמו ההנעה החשמלית וגם הלווין הוא למעשה הלווין הקטן ביותר בביצועיו מסוגו. המחקרים שיוכלו לבצע בעזרת הלווין הזה הם מחקרים שיוכלו לקדם גם את החקלאים וגם את שמירת איכות הסביבה במידה ניכרת.

''התעשייה הישראלית נמצאת בחזית הטכנולוגית של ייצור לווינים ובנושאים ספציפיים היא מהמתקדמות בעולם ועל כן היא עומדת בתחרות בצורה יפה", הוא מדגיש.

מנהל סוכנות החלל הישראלית מסביר מדוע השיגור מתבצע מגיניאה הצרפתית ולא מישראל, "מישראל השיגור מוגבל כי אנחנו יכולים לשגר רק לכיוון מערב בגלל המגבלות הגיאוגרפיות שלנו וגם זוויות השיגור שלנו מוגבלות מאותן סיבות.

''גינאה הצרפתית זה אתר שיגור של כל האירופאים, כל הלווינים האירופאים משוגרים מהנקודה הזאת. זה אתר שיגור מאוד נוח המיקום. הגיאוגרפי שלו מאוד מתאים לשיגור כמעט לכל מסלול".

בלסברגר מקווה שגם פרוייקט לוויני התקשורת שספג מכה לפני עשרה חודשים בעקבות התפוצצות הלווין עמוס 6 יתאושש בקרוב, "שר המדע הקים בתחילת ספטמבר מיד אחרי אובדן עמוס 6 ועדה שתפקידה להגיש מסקנות בנושא הלווינות האזרחית במדינת ישראל עם דגש ללווינות תקשורת.

''הוועדה הזאת הגישה את מסקנותיה לשר בסוף חודש דצמבר ומאז אנחנו יושבים על המדוכה עם משרד האוצר כדי להגיע להחלטת ממשלה. אני מקווה שבסופו של דבר מסקנות הוועדה כפי שפורסמו יתקבלו על ידי הממשלה".

מנהל סוכנות החלל מסביר את ההבדל בין לווין תצפית ללווין תקשורת כמו עמוס 6, "לווין תקשורת מהסוג של סדרת עמוס זה לווין שמשייט במסלול מאוד גבוה - 36 אלף קילומטר מעל פני כדור הארץ, מסלול שמאפשר לו להיות בנקודה קבועה מעל כדור הארץ בכל זמן.

"זה כאילו שאם אתה מסתכל מכדור הארץ עליו הוא נמצא בנקודה קבועה בשמיים. לוויני תצפית כמו הלויין שנשגר השבוע מסתובבים במסלולים נמוכים באופן יחסי, בגובה 700 קילומטר מעל כדור הארץ שזה די רחוק אבל זה עדיין נקרא מסלול נמוך והם מקיפים את כדור הארץ כל 90 עד 100 דקות".






הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il