הענקת תעודות ההוקרה
הענקת תעודות ההוקרהצילום: יחזקאל איטקין, תיעוד מבצעי מד"א

טקס מיוחד נערך בתחנת מד"א בירושלים במסגרתו הוענקו תעודות הוקרה לחובשים ולפאראמדיקים של מד"א שהעניקו טיפול רפואי למשפחת סולמון בפיגוע הרצחני שהתרחש בליל שבת בישוב נווה צוף.

הטקס נערך במעמד מנכ"ל מד"א אלי בין, יו"ר האזור המערבי של אגודת ידידי מד"א בארה"ב הגב' דינה לידס, מטה מד"א, מנהל מרחב ירושלים במד"א שלמה פטרובר, הנהלת המרחב, עובדים ומתנדבים.

במהלך הטקס סיפרו הפאראמדיקים והחובשים כיצד הגיעו לזירה, על הטיפול הרפואי שהעניקו לטובה סלומון ועל הניסיונות הרבים להציל את בני המשפחה.

רון שמידט, חובש בכיר במד"א וחבר בכיתת הכוננות, תושב הישוב שהגיע לבקר את המשפחה ונתקל באירוע: "באתי בכלל כאורח לביקור לכבוד הולדת הנכד. כשהתקרבתי לבית הבחנתי בחוץ באישה ששוכבת על השביל, ברגעים הראשונים לא הבנתי מה קרה וחשבתי שהיא מעדה, נפלה ונחבלה, היא הייתה מחוסרת הכרה וביצעתי בה עיסויים ופעולות החייאה בסיסית עם הידיים בלבד, ללא ציוד. באותם רגעים לא תיארתי לעצמי את הדבר הנורא שהתרחש בתוך הבית. לאט לאט הגיעו עוד אנשים מהישוב והבנו שבתוך הבית היה אירוע טרור רצחני ושיש עוד פצועים. למרות שאנשים חששו שיש עוד מחבלים בישוב, אף אחד שהיה שם לא חשב לרגע לעצור, להתחבא ולהסתתר, ידענו שאנחנו צריכים להציל חיים וכך עשינו".

אהוד אמיתון, תושב הישוב וחובש רפואת חירום במד"א סיפר, "נתקלנו בזירה קשה מאוד, זה לא נתפס שזמן קצר לאחר שלחצנו את ידם של בני המשפחה ואיחלנו להם מזל טוב ושבת שלום מצאנו את עצמנו מבצעים בהם פעולות החייאה. אני הייתי כל הזמן בטלפון פתוח עם מוקד מד"א ודיווחתי להם על המתרחש. צבירת הכוחות הייתה גדולה ומהירה. תוך דקות בודדות כל צוות מד"א מהישוב הגיע".

הפאראמדיקים של מד"א שלום גליל ובצלאל בן חמו, שהתארחו בשבת בישובים סמוכים והגיעו גם הם מיד לזירה וטיפלו בנפגעים סיפרו, "כשהגענו לאירוע צוות מד"א מהישוב במקום בסיוע של 2 רופאים העניקו טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה על הפצועים. המשכנו את הטיפול בפצועה הקשה שסבלה מפצע דקירה מדמם. העלנו אותה במהירות לניידת טיפול ותוך כדי הנסיעה לבית החולים המשכנו להעניק לה טיפול רפואי מציל חיים כשאנחנו מתמודדים עם שאלות קשות של טובה שלא הפסיקה לשאול מה מצבם של בעלה והילדים. תוך עשר דקות מהגעתנו לבית החולים היא כבר נכנסה לחדר ניתוח".

איתי אוריאון, פאראמדיק מד"א סיפר: "במהלך המשמרת בנקודת ההזנקה של מד"א בעפרה התיישבנו לאכול ארוחת שבת שנקטעה בדיווח על מחבל שחדר לבית בישוב חלמיש ומיד יצאנו בניידת טיפול נמרץ למקום. המראה היה קשה, כבר בשביל הגישה לבית ראינו סימני אלימות קשים, היו 3 נפגעים שהצוותים שלנו ביצעו בהם פעולות החייאה. אחרי בערך 30 דקות של מאמצי החייאה מתקדמים בסיוע כוח רפואה של צה"ל נאלצנו לקבוע את מותם".

בטקס המרגש נכחה כאמור גם יו"ר האזור המערבי של אגודת ידידי מד"א בארה"ב, הגב' דינה לידס: "אתם, אנשי מד"א ששומרים על המולדת, מחזיקים בידיים שלכם את הערך החשוב ביותר, החיים. אני כל כך נרגשת לנוכח פעילותכם המדהימה וגאה לעמוד פה ולראות את המדים הלבנים עם המגן דוד האדום עליהם. תבורכו".

מנהל מרחב ירושלים במד"א, שלמה פטרובר, סיפר "השבוע, הגענו לישוב חלמיש עם אנשי מקצוע לפגוש ולחזק את ידיהם של צוותי מד"א שפעלו באירוע הקשה וטיפלו בבני משפחת סלומון. כשמדובר בישוב קטן צריך לזכור שבכל אירוע יש מעורבות רגשית, כשהצוותים שבאים לטפל מכירים היטב את הנפגעים על אחת כמה וכמה המעורבות הרגשית גדולה מאוד, דבר שמטבע הדברים מכביד על הרגשות. למרות זאת החובשים והפאראמדיקים של מד"א פעלו במקצועיות, במסירות ובקור רוח למרות היכרותם עם הנפגעים. הם ראויים להערכה והוקרה ואני מצדיע להם".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוסיף "בישוב חלמיש ישנו צוות גדול של מתנדבי מד"א מסורים ומקצועיים שעוסקים בהצלת חיים יום יום וראויים להערכה רבה. הצוות, שהכיר היטב את הפצועים, פעל בזירה קשה והעניק לנפגעים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שיכלו. לצערנו, פציעותיהם היו קשות מדי. תפקדתם באופן יוצא מן הכלל באירוע קשה ביותר ועל כך מגיעה לכם ההוקרה שאתם מקבלים היום".