"עושים סיכול ממוקד לראש הממשלה"

מכון "משפט לעם" קיים אתמול (ה') בשדרות את הכנס השנתי בנושא "כהונה ציבורית למי שהורשע בפלילים".

סגן יו"ר הכנסת, ח''כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), אמר כי טיפול בשחיתות הציבורית צריך להיות באמצעות ענישה מחמירה לאחר מעשה ולא באמצעות מגבלות לפני מעשה.

''לא נכון להתייחס לאנשים כחשודים בפוטנציה ואז לצמצם עוד ועוד את מרחב התמרון ואת יכולת העבודה שלהם", אמר סמוטריץ', ''אני מעדיף להתייחס לכולם כאנשים ישרים והגונים ולתת בהם אמון. אם מישהו סורח ולוקח כסף לכיס נבוא איתו חשבון בצורה מחמירה כדי להרתיע".

ראינו פוליטיקאים שסרחו, באנו איתם חשבון, הם ישבו בכלא ואז חזרו לתפקיד

"שערי תשובה לא ננעלו, אנחנו באים ממקום של תורה ואדם יכול לחזור בתשובה. אדם יכול להיכשל וכשנכשלים צריך לתקן וצריך להיענש. אחר כך אם אדם חזר בתשובה הוא יכול לחזור למערכת הציבורית.

''המחיר שאנשים שהורשעו משלמים הוא מרתיע, גם מבחינת השם הטוב וגם ולשבת בכלא וקנס כספי, זה מרתיע. אנחנו לא יכולים לנעול את שערי התשובה אבל צריך לוודא שהיה תהליך אמיתי של חזרה בתשובה. יש תקופת צינון. אי אפשר לומר שאדם שפעם אחת מעד ונכשל אז הוא הופך לפסול ולא יכול לשמש בתפקיד ציבורי".

לדברי סמוטריץ', ''הגענו למצב שכל החלטה שמבחינה עניינית לא מוצאת חן בעיני איזה רגולטור כמו מבקר המדינה היא מיד הופכת ל'החלטה רעה' שבטוח לא התקבלה מתוך האינטרס הציבורי''.

ח''כ סמוטריץ' מציין כי קיימת רדיפה נגד נבחרי ציבורי ופקידי ציבור שעושים עבודה נאמנה ''ומי שההחלטות שלהם לא מוצאות חן בעיניו הופך אותם מיד לעבריינים. צריך לעשות הבדל בין מי שמעל, לקח כסף לכיס, נכשל וצריך לשלם את המחיר לבין שר או פקיד שעשה את תפקידו ואנחנו מאשימים אותו בשחיתות. לפעמים אנחנו נושאים את שמה של השחיתות לשווא כחלק מהדה לגיטימציה של המערכת הנבחרת"

רודפים את ראש הממשלה? מנסים להפיל את השלטון בישראל?

"רודפים את ראש הממשלה, חד משמעית - כן. היועץ המשפטי לממשלה צריך להיות בלתי תלוי ולחשוב אם נכון להגיש כתב אישום. יש הפגנות ציבוריות והפעלת לחץ ציבורי כדי שיוגש כתב אישום בכל מחיר ולא משנה אם היה או לא היה. זה לא ענייני ולא נועד לבער שחיתות, זה משהו שנועד לסיכול ממוקד למנהיג למי שלא אוהב אותו ומשתמשים במכשיר הפלילי, עושים נזק להליך הפלילי ונזק גדול לאמון הציבור במערכת הפלילית ובמערכת אכיפת החוק וזה חבל".

ראש העיר שדרות, אלון דוידי, אמר בפאנל שנערך אמש בכנס כי ''כל הנושא של התחום הציבורי הוא תורה שלמה מורכבת שאף אחד לא מכין אותך אליה. בתפקיד ראש עיר אתה עוסק בהכול והכול עוסק בך וזה מורכב. המפכ''ל בזמנו אמר שיקים יחידה שתלמד את ראשי הערים מה מותר ומה אסור, בינתיים ראשי הערים שמגיעים למשטרה מגיעים ליחידות אחרות לצערנו.

''אני עצמי כראש רשות נמצא בתהליכים מורכבים עם העובדים. אני כל הזמן מתפלל שלא תצא תקלה תחת ידי אבל זה תמיד נמצא בספקטרום הרחב", העיד דויד.

יוזם הכנס וראש מכון ''משפט לעם'', הרב אריאל בראלי, אמר לערוץ 7 כי "הכנס מבקש לקחת נושא אקטואלי - 'שחיתות ציבורית', ולתת לו את הפן היהודי - משפטי עברי. האם אדם שהורשע יכול לחזור אל תפקידו?

''האמירה הכי חזקה של תורה לומר בעניין הזה היא שיש תשובה, ואם אדם מוכיח שהמעידה הייתה חד פעמית והוא רוצה לחזור לתפקידו יש לאפשר לו וזה לא קשור לזמן שעבר. צריך לזכור שעצם הענישה והפרסום הם קשים עבור איש ציבור ואם יש לו את הכוחות המחודשים לשוב - זה מראה שנעשתה תשובה''.

הרב בראלי הדגיש כי המשפט העברי שמקודם על ידי מכון ''משפט לעם'' הוא ''התרופה האמיתית להתמודדות עם השחיתות".