אוושויץ
אוושויץThinkstock

שנתיים חלפו מאז הודיעו הרשויות בשטרסבורג שבצרפת כי במעבדה באוניברסיטה בעיר מוחזקים שרידי גופותיהם של 86 יהודים הי"ד.

כעת מתברר כי מלבד שרידים אלו שהובאו לקבורה לאחר דרישת הקהילה היהודית, ישנם עוד לפחות עשרים קופסאות ובהם שרידים של יהודים שנרצחו בשואה הי"ד ושאודותם לא דווח עד כה.

ההערכה היא כי גם עתה מדובר ביהודים שנרצחו בתאי הגזים במחנה שטרוטהוף שבצפון מזרח צרפת, לאחר שקצין נאצי פתולוג בשם אוגוסט הירט, שעמד בראש אוניברסיטת הרייך בשטרסבורג לקח את השרידים למעבדה שם ערך בהם ניסוים שונים, לתועלת מדענים שחקרו את ה"גזע העליון".

בקהילה היהודית היו בטוחים עד כה, כי כל השרידים שנמצאו כבר נקברו לפני שנתיים, אולם רק עתה בעקבות חקירה שנערכה בשנתיים האחרונות התברר כי ישנם עוד שרידים בשטח המעבדה. הקהילה היהודית דורשת כעת כי קדושים אלו יבואו לקבורה כהלכה בהקדם האפשרי.

בקהילה היהודית זועמים על הגילוי המאוחר, דובר מועצת המנהלים של הקהילה אמר: "הגילוי מעלה שאלות קשות בנוגע למי שידע על השרידים ולמה הם לא נחשפו מוקדם יותר. אנחנו מצפים לחקירה מקיפה בענין".

נאצוויילר־שטרוטהוף, היה מחנה ריכוז ועבודה שהקימו הנאצים כ־ 50 ק"מ משטרסבורג. האס אס פינה את יושבי המחנה בצעדת מוות לכיוון מחנה דכאו. המחנה שוחרר על ידי כוחות בעלות הברית ב־ 23 בנובמבר 1944.

המחנה תופעל על ידי האחד הארגונים שהשתייכו למחלקה הכלכלית והמנהלתית של האס אס, שהיה האחראי העיקרי במהלך השלטון הנאצי על ניצול כוח העבודה של האסירים, השבויים ועובדי הכפיה.

מספרם הכולל של האסירים שעברו במחנה במהלך שלוש שנות קיומו מוערך ב־ 40,000 אסירים אלו הגיעו ממדינות שונות, בהן גרמניה, צרפת, ארצות השפלה, פולין וברית המועצות.

המחנה תופעל במיוחד עבור חברי תנועות התנגדות בארצות אחדות למשטר הנאצי, המטרה היתה לשבור את רוחם וגופם של המתנגדים באמצעות עבודה קשה, תוך כדי העלמתם, כך שקרוביהם לא ידעו היכן הם או מה עלה בגורלם.