משנת הרב קוק והרלוונטיות לימינו

הרב שרלו משוכנע שתורת הרב קוק רלוונטית מאוד לימינו אך מיצר על הנתק בין בתי המדרש בתוך הציונות הדתית, מה שגורם לצמצום משנה זו.

שמעון כהן , ג' באלול תשע"ז

רלוונטי מתמיד. הראי"ה קוק זצ"ל
רלוונטי מתמיד. הראי"ה קוק זצ"ל
רישום: ש. כהן



טוען....

היום (שישי) הוא יום ג' באלול, יום השנה ה-82 לפטירתו של הרב קוק זצ"ל וביומן ערוץ 7 שוחחנו על הרלוונטיות של משנתו לדורנו עם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול.

את גולת הכותרת של משנת הרב קוק מגדיר הרב שרלו כמשנת היכולת לעבור ממציאות של גטו וגלות למציאות של רווח וגאולה ו"מהבחינה הזו לא השתנה דבר", הוא קובע. "אנחנו זקוקים למשנה רחבה שמאפשרת לנו לעשות את המעבר הזה. לכן המשנה הזו מאוד רלוונטית".

עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שהרב קוק לא ראה את הקמת מדינת ישראל, לא ראה את השואה ואת הפוסט מודרניזם "ולכן חלק גדול מבין ההולכים בדרכו חלוק בשאלה אם אנחנו לוקחים את משנתו וממשיכים אותה, או שעלינו לחולל מהפך גם במשנתו כפי שהוא חולל מהפך", אומר הרב שרלו ומסביר בדוגמא: "אנחנו בעידן הפוסט-מודרני, ונשאלת השאלה האם לקחת את התשובות שהרב כתב בעידן המודרני ולהשתמש בהן כפי שהן גם היום, או ללמוד מה הוא עשה ולעשות את אותם הדברים בצורה המיוחדת לתקופה שלנו היום".

על מחלוקת זו בקרב מי שרואים בעצמם ממשיכי דרכו הרוחנית והתורנית של הרב קוק אומר הרב שרלו כי מדובר במחלוקת מפרה ואמיתית אך הטרגדיה היא שבשנים האחרונות בתי המדרש הללו אינם נפגשים לקיומו של שיח הדדי ומפרה ביניהם. דוגמא לכך הוא מוצא אפילו במודעות לקראת אירועי ג' באלול, "ניתן לראות בהם שאין הפריה הדדית, כי כל אחד אומר כולה שלי וכך במקום לסעור לפתח ולגדול, התורה של הרב מצטמצמת".

בהיבט אחר שעולה בשיחה עם הרב שרלו, היבט יחסה של החברה החרדית לרב קוק, הוא מספר על תפנית משמעותית: "יש עיסוק אינטנסיבי רב מאוד ביהדות החרדית במשנת הרב קוק. זה קורה בחבורות גדולות במחתרת באינטרנט. ישנה מנגד גם קבוצה שניה שטוענת שהרב קוק דיבר על חילוניים אחרים, ולהם אני אומר אתם לא מכירים את החילוניות של תקופת הרב קוק שהיו בה הרבה יותר גרועים מכפי שיש היום".

הרב שרלו מבקר בדבריו את היחס המזלזל לציבור החילוני וקובע כי דווקא מתוכו צומחים דברים חשובים נפלאים וטובים, דווקא מתוך האינדיבידואליזם וערכי האתיקה והאנושיות, ו"הרב קוק הוא שלימד לערוך את ההבחנה בין הגילוי החיצוני המכאיב שהולך בכיוונים לא נכונים לשורש הפנימי של חיפוש אחר עולם טוב יותר ומתוקן יותר, וזו הבשורה הגדולה שאז והיום החרדים לא קיבלו אותה".

בעקבות אזכור האינטרנט על ידי הרב שרלו הוא נשאל אם האינטרנט עשה טוב או רע למשנת הרב קוק, שכן מצד אחד חשף למקומות אפלים ומצד שני חשף את תורת הרב קוק לחברות שבעבר לא הכירו את דבריו ומשנתו. הרב שרלו משיב ואומר כי 'גם וגם': "האינטרנט דרדר לתהומות, לא רק בתחום הפורנוגרפיה, אלא גם בתחום האלימות המילולית והבועתיות, לשון הרע והלבנת פנים, הוא לקח אותנו למקומות מאוד קשים והיחסים בין הכלי והתוכן בשיח נמצאים בדו שיח. מצד שני האינטרנט פתח את בית המדרש הגדול ביותר מבחינת המקורות, השיעורים והעולם ומלואו שנפתח. את היחס הזה למדנו מתורת הרב קוק שלימד על הרבה דברים שצדיקים ילכו בם ורשעים יכשלו בם. אותו כלי יכול להוביל לתהום ולפסגות, ואין משהו טוב יותר להדגים זאת מאשר האינטרנט".