ילנה בשיקום בהדסה הר הצופים
ילנה בשיקום בהדסה הר הצופיםצילום: דוברות הדסה

ילנה מוזלין, שחקנית כדורסל מקצועית אשר נפצעה פציעה מורכבת בברך - שהייתה אמורה לפגוע קשות בקריירה שלה, שבה אל המגרש לאחר טיפול על ידי מומחים לפציעות ספורט וללא ניתוח שהיה מחייב החלמה ארוכה וסבוכה.

מוזלין, בת 30, נשואה ואם לתינוק בן שנה ושלושה חודשים, משחקת כדורסל מאז הייתה בת 12.

כיום היא שחקנית באליצור רמלה – מובילת הליגה הלאומית בכדורסל נשים ומחזיקת הגביע, ובמהלך משחק קרעה את הרצועה הצולבת שלה. לרוב, במקרה כזה, אין מנוס מניתוח המחייב החלמה ושיקום ארוכים ומאיים בפגיעה קשה בקריירה של כל ספורטאי.

"הרצועה נקרעה לי במהלך משחק שלנו", מספרת הספורטאית. "נחתתי לא טוב מניתור והכאב היה נוראי. נפלתי ואחת הבנות מהקבוצה היריבה הייתה הראשונה לבוא לעזור. הגעתי למיון ושם אבחנו את הנזק. כמה ימים לאחר מכן נפגשתי עם ד"ר עדי פרידמן בהדסה הר הצופים, הוא בדק אותי והתעקש על MRI. לאחר שהגיעו התוצאות הוא נאלץ להסביר לי שככל הנראה בשבילי העונה הסתיימה, בשל רצועה קדמית צולבת קרועה ופגיעה במיניסקוס".

ד"ר עדי פרידמן, רופא בכיר במערך האורתופדי בהדסה הר הצופים, בעל ניסיון רב בטיפול בפציעות ספורט: "הפציעה בברך בהחלט הייתה משמעותית, עם קרע שלם של הצולבת ופגיעה במיניסקוס ובמהלך הבדיקות גילינו פציעה דומה וישנה ברגל השנייה. אנו יודעים כיום שחלק מהמטופלים יכולים להשתקם ללא ניתוח בעבודה קשה, כאשר שיתוף הפעולה ביננו לבין המכון לפיזיותרפיה בהר הצופים מאפשר הערכה של מטופלים עם פציעות דומות והתאמת הטיפול האופטימלי באופן פרטני - ובמידת האפשר מנסים להימנע מניתוח, אשר מחייב החלמה ושיקום ממושכים ומורכבים יותר".

במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים מתארים את ילנה כמטופלת רצינית ביותר, שאינה בוחרת בהנחות לעצמה. מטפליה מספרים כי היא לא ויתרה על שום הנחיה או דקה של אימון.

נורית רתם לרר, מנהלת מחלקת הפיזיותרפיה בהדסה הר הצופים אמרה לילנה שיש סיכוי של ממש לשקם את הרגל.

היא עברה טיפולי פיזיותרפיה עם הפיזיותרפיסט פול מסינגר ובתהליך השיקום נכלל אימון במכשיר חדשני, הנקרא באלאנס טויטר ("מדריך שיווי משקל") פרי פיתוח ישראלי אשר נרכש לאחרונה בסיוע תרומות שהתקבלו בבית החולים, ומאפשר תרגולי שיווי משקל ויציבות בתנועה – כולל ריצה.

נירית רותם לרר, מנהלת מחלקת פיזיותרפיה בהדסה הר הצופים ומומחית בשיקום הברך, סיכמה "יש מקרים בהם ניתן להימנע מניתוח בפציעות דוגמת זו של ילנה. לשם כך דרושה מחויבות ויכולת גבוהה של הספורטאי ובשילוב מומחיות הצוות והציוד המתקדם שיש בהדסה מאפשרים תוצאות מיטביות ואם נתייחס למקרה של ילנה – גם מרשימות מאד".

"אני בחזרה על מגרש הכדורסל ובלי ניתוח בזכות השיקום בהדסה – וזה המון עבורי" מספרת ילנה באושר. "השיקום לא היה קל, הטיפולים היו תובעניים מאד וגם נתנו לי המון שיעורי בית, אבל פול ונירית אפשרו לי – גם נפשית, להתמודד עם הבעיה. הקריירה שלי ניצלה".