טראמפ
טראמפReuters

החתימה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הסנקציות החדשות נגד רוסיה, צפון קוריאה ואירן, ממשיכה לעורר זעם בשלוש המדינות, כולל הצהרה חריפה של ראש ממשלת רוסיה.

ראש הממשלה הרוסי דמיטרי מדבדב אמר כי הסנקציות הן "הכרזת מלחמת סחר" על רוסיה וכי חתימת הנשיא טראמפ על הסנקציות הביאה לקיצה את הנסיון לשפר את היחסים בין שתי המעצמות.

"חבילת הסנקציות מסיימת את התקווה לשיפור היחסים עם הממשל החדש בארה"ב. משטר הסנקציות יישאר בתוקף עשרות שנים, אלא אם יקרה נס" כתב מדבדב בדף הפייסבוק שלו.

הוא גם שיגר עקיצה כלפי טראמפ, לאחר שהקונגרס שלל את זכות הוטו של הנשיא על הסרה עתידית של הסנקציות. "ממשל טראמפ הוכיח את חולשתו המוחלטת על ידי מסירת כוח הביצוע לקונגרס, בדרך המשפילה ביותר. זה משנה את מאזן הכוחות בפוליטיקה האמריקאית. הממסד האמריקאי ניצח את טראמפ. הנשיא לא שמח על הסנקציות, אבל לא היתה לו ברירה אלא לחתום עליהן", כתב מדבדב.

גם באיראן הגיבו בחריפות על הסנקציות החדשות וטענו כי הן מהוות הפרה של הסכם הגרעין. "המטרה העיקרית של ארה"ב ביישום הסנקציות נגד איראן היא להרוס את הסכם הגרעין. איראן תציג תגובה חכמה מאוד" אמר סגן שר החוץ האיראני סעיד עבאס עראקצ'י.

הוא הוסיף גם כי "איראן הכינה רשימה של 16 צעדים בהם תנקוט נגד ארה"ב". הוא לא פירט, אולם רמז כי הצעדים כוללים את שיפור יכולות הצבא האיראני. בצפון קוריאה העדיפו שלא להגיב לחבילת הסנקציות החדשה של הממשל האמריקאי.

בינתיים מסרבים גם פיטוריו של מנהל התקשורת בבית הלבן, אנתוני סקרמוצ'י, לרדת מהכותרות. רשת CNN פירסמה מסמך שחיבר סקרמוצ'י ובו פירט את שורת הפעולות הראשונות בהן התכוון לנקוט בתפקידו החדש, לפני שפוטר לאחר עשרה ימים בלבד בתפקיד.

הצעד הראשון אותו תיכנן סקרמוצ'י היה פגישה אישית עם ראש הסגל החדש בבית הלבן, ג'ון קלי, שפיטר אותו. סקרמוצ'י גם התכוון להורות לסגל התקשורת בבית הלבן לשפר את היחסים על כלי התקשורת בארה"ב. "הנשיא יכול להילחם עם כלי התקשורת. צוות התקשורת לא יכול לעשות זאת" כתב סקרמוצ'י במסמך. הוא גם העלה את הרעיון להציב "תיבת תלונות" בבית הלבן עבור עיתונאים שיבקשו להביע מחאה או רעיונות לשיפור.

בסעיף נוסף במסמך דורש סקרמוצ'י מצוות התקשורת להגיב פחות על סיפורים שליליים, ובכך לייצר תדמית טובה יותר לבית הלבן. גם החיבה של טראמפ לתקשורת החברתית באה לביטוח במסמך, כאשר סקרמוצ'י תיכנןלהציע לטראמפ לפרסם טור אישי בכלי התקשורת באופו תדיר, ואף לענות על שאלות של אזרחים בשידור חי ברשת חברתית.

"לדוגמא, הנשיא הוא שחקן הגולף הטוב ביותר שכיהן כנשיא. אולי נאמץ זאת להגרלה לאומית מקוונת למשחק גולף עם הנשיא, או מכירה פומבית" נכתב במסמך של סקרמוצ'י.