נמר"ה
נמר"הצילום: דובר צה"ל

מנוע חזק, זחל עמיד ומרחב אחסון גדול הם רק חלק מתכונות נגמ"ש המרכבה ההנדסי שנכנס לשימוש במרץ האחרון במערך ההכשרות בזרוע היבשה - הנמר"ה.

הנגמ"ש אף מצויד במערכת המיגון "מעיל רוח", המזהה בזמן אמת איומים מטילי נ"ט ומטעני נפץ ומשמידה אותם.

בתקופת האימון האחרונה של חטיבת השריון 7, קיים לראשונה גדוד 603, גדוד ההנדסה של החטיבה, אימון הסבה מבצעי ראשון מסוגו לשימוש בכלי. "זהו אחד התהליכים המשמעותיים ביותר שקרו לגדוד, לחטיבה ולחיל ההנדסה", מדגיש מפקד גדוד 603 היוצא, אל"ם מקס נודלמן.

"בשביל לקלוט את הנמר"ה", משתף סרן עידו שוחט, מפקד פלוגת "דוהר" בה הוטמע הנגמ"ש, "התחלנו את ההכנות כבר לפני חצי שנה. תחילה התמקדנו ברמת ההיכרות של הפרט עם הכלי וברמת הצוות הבסיסי. שלחנו את המפקדים עצמם לקורסים ייחודיים, כדוגמת קורסי נהיגה ברק"ם (רכב קרבי משוריין) וקורסי תפעול מערכות השליטה והבקרה".

"לאחר שלמדנו בעצמנו", מוסיף מפקד הפלוגה, "לימדנו את הלוחמים איך הכלי מתנהג ואיך הוא בתנועה. אם לא נבנה בסיס חזק ונרוץ לתרגילי המסגרת הגדולים - העסק לא יעבוד".

הנגמ"ש החדש של גדוד ההנדסה מעלה את הרף

"במסגרת ההסבה", מסביר אל"ם נודלמן, "בנינו אימון שמתפתח הדרגתית ובונה את הלוחמים שיהיו מותאמים לכלי. דבר זה מאפשר להם להכיר אותו וללמוד את היכולות הבסיסיות והטכניות שלו".

הנגמ"ש, שמתהדר גם במערכת שליטה ובקרה חדשנית ובטווח ירי גדול במיוחד, יעניק לכוחות המתמרנים אפשרויות תקיפה רבות. "אם עד עכשיו הייתי יכול לירות ממקלע רק לכיוון מה שאני רואה בעין", מדגים סרן שוחט, "המערכת הטכנולוגית שבנמר"ה מגדילה את טווחי הירי משמעותית".

"הכל עובר היום לעולם הדיגיטלי", הוא ממשיך ומחדד. "הכלי כבר לא בנוי רק מברזל, ומערכת השו"ב (שליטה ובקרה) מאפשרת לקבל מידע ולהעבירו ללוחמי השריון שבטנקים ולתותחנים שלצידה בשדה הקרב. לדוגמה, ברגע שנפרוס גשר, מי שמחובר למערכת יתעדכן בשידור חי שיש נתיב חדש פתוח - לא צריך יותר לחכות עד שנעדכן את כל הגורמים".

"מדובר במהלך קריטי", מסכם בסיפוק אל"ם נודלמן ומדגיש: "הגדלנו את היכולת ללחימה עצמאית. גם בהקשרים של מערכות אש, בהגעה לזירה ובהתמודדות בה באופן עצמאי, כשהכל מסתכם בתמרון של כלל הכוחות".