דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

דיוויד כהן, מי ששימש כסגן יו"ר ה-CIA בממשל של ברק אובמה, התריע בסוף השבוע מפני כוונת הנשיא דונלד טראמפ להקים צוות שיצדיק נסיגה מהסכם הגרעין עם איראן.

לדבריו, הפוליטיזציה של שירות המודיעין מהווה סכנה חמורה ליכולתה של ארה"ב להתייצב מול איומים בינלאומיים.

"בדרישתו של הנשיא מהמודיעין – עליה דווח בעתונות – לתמוך במדיניותו המועדפת, לסגת מההסכם הגרעיני עם איראן, יש סיכון לפוליטיזציה של הניתוח המודיעיני, דבר שעלול להביא לתוצאות חמורות לא רק ליכולת לקבל החלטות לגבי הביטחון הלאומי אלא גם ליכולתנו לתת מענה לשורה ארוכה של איומים בינלאומיים", כתב כהן בוושינגטון פוסט.

טראמפ אישרר בחודש שעבר את הסכם הגרעין עם איראן, הדורש אשרור מדי שלושה חודשים. אבל הוא עשה זאת בחוסר רצון מופגן, לדרישת היועץ שלו לביטחון לאומי, הרברט מקמסטר, שר ההגנה ג'יימס מטיס ושר החוץ רקס טילרסון. אלה טענו שאי-אישרור יפגע ביחסי ארה"ב עם בעלות בריתה, משום שאיראן אכן עומדת בתנאי ההסכם.

אולם, כמה ימים אחרי שחתם על האשרור, דווח כי טראמפ אישר ליועצו האסטרטגי הבכירף סטיב בנון, למצוא סיבה טובה שלא לאשרר את ההסכם שוב בתום 90 יום. טראמפ סבור שאיראן לא עומדת ברוח ההסכם משום שהיא ממשיכה לנסות טילים, ולתמוך בטרור.

מקמאסטר הדיח באחרונה מהמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) שלושה אישים שהובילו קו תקיף נגד האיראנים. עם כניסתו לתפקיד ראש המל"ל דחק החוצה את בנון.