ריבלין. שמח שבית"ר בכותרות
ריבלין. שמח שבית"ר בכותרותצילום: מנהלת הליגות לכדורגל וההתאחדות לכדורגל

לאחר הודעת וועדת הפרס על זכייתה של בית"ר ירושלים בפרס "אות פורץ הדרך", על מלחמתם בגזענות ובאלימות במגרשים בעונת המשחקים האחרונה בליגת העל בכדורגל, עונת 2016/17, התייחס לכך נשיא המדינה רובי ריבלין שאירח בביתו את הטקס זו הפעם השלישית ברציפות.

ריבלין, שהיה בין שלל תפקידיו הרבים גם יו"ר מועדון הכדורגל של בית"ר בעונה בה זכתה זו בגביע הראשון שלה, אמר בפתח נאומו כי הוא "שמח שהוועדה ששקלה את כל הפרטים מצאה לנכון להעלות את בית"ר היום לכותרות מהסיבות להן ייחלנו. אני יכול לומר לכם שאלי אוחנה ואיציק קורנפיין הם מנהיגים, ואני מקווה שבית"ר תמשיך לצעוד בדרך הטובה והראויה".

דברי הנשיא ריבלין, "להצלחה של בית"ר ומנהיגיה בראשה תהיה השפעה חיובית על אווירה ציבורית רחבה".

ריבלין שהעניק את פרס "מגן הכבוד" בפעם השניה ברציפות למכבי חיפה המשיך בנאומו כשאמר, "צריך להמשיך לשאוף לנצח בכל מקום, ויחד עם זאת לדעת שבלי הוגנות, אנחנו לא נוכל להגיע לשום מקום. חברה שנגועה בגזענות, חברה שנגועה בלאומנות, חברה שנגועה בשנאת האחר היא חברה שבסופו של דבר לא תוכל לחיות עם עצמה ואני שמח על התקדמות הכדורגל בישראל במאבק בתופעות שכאלה".

יש לציין כי הפרס הראשי, "מגן הכבוד" הלך למכבי חיפה שהתעלתה מעל כל 13 קבוצות ליגת העל בעונה שעברה בכל הקשור לעשייה הערכית והחינוכית ובמאבק באלימות ובגזענות, כשפרס "אות פורץ הדרך" הוענק לבית"ר ירושלים על פריצת דרך משמעותית ביחס לעשייתה בשנים הקודמות.

בטקס שכאמור מתקיים זו השנה השלישית ברציפות בבית הנשיא שבבירה, בשיתוף בית הנשיא, משרד התרבות והספורט, מנהלת הליגות לכדורגל, ההתאחדות לכדורגל והטוטו, אמר הנשיא ריבלין כי "ההתמודדות של בית"ר היא משל לצורך של כולנו להבין שהמדינה היהודית יכולה להיות דמוקרטית, רק כאשר אנחנו מכירים בכך שכולנו שווים, שלכל אחד הזכות לחיות על פי אמונתו וזהותו".

עוד אמר ריבלין, "לכולנו אני מזכיר היום - שהמאמץ הוא חלק משמעותי מהמבחן, אבל בכדורגל כמו בחיים, ההצלחה היחידה היא ההצלחה".

מוקדם יותר נפגש נשיא המדינה עם בעלי ונציגי 14 הקבוצות בליגת העל, אליהם הצטרפו בעלי שתי הקבוצות העולות הטריות לליגת העל, מנכ"ל משרד הספורט והתרבות יוסי שרעבי ויו"ר הטוטו יוסי פילוס. המשנה למנכ"ל מנהלת הליגות לכדורגל ניר יענקלביץ' הכריז במפגש על אימוץ מדדי מגן הכבוד במסגרת תמריצי הקהילה והנוער. תמריצים אלו, בשווי שני מיליון ש"ח, יוענקו למועדונים כתנאי לעשייה קהילתית וחינוכית משמעותית.

במפגש זה הדגיש הנשיא לנוכחים כי "הניצחון זו המטרה העיקרית. יחד עם זאת הניצחון לא יכול לבוא אלא מתוך הוגנות, מתוך התחשבות, מתוך כיבוד הזולת. אם אנחנו נדע לעשות שימוש ברצונות והמאוויים המשותפים של כל אחד, בספורט בכלל ובכדורגל בישראל בפרט, נועיל מאוד לחברה".

לדברי ריבלין, "הגיע הזמן שאנחנו גם נהיה יותר טובים ואני שמח מאוד שיש לנו קבוצות שהם בהחלט יכולות להתמודד באירופה. עלינו לוודא שיותר ויותר נוער בישראל יבין את האיכות ואת התרומה הגדולה של היכולת הספורטיבית ליכולות הקהילתיות. צריך להמשיך לשאוף לנצח בכל מקום, ויחד עם זאת לדעת שבלי הוגנות, אנחנו לא נוכל להגיע לשום מקום. חברה שנגועה בגזענות, חברה שנגועה בלאומנות, חברה שנגועה בשנאת האחר היא חברה שבסופו של דבר לא תוכל לחיות עם עצמה ואני שמח על התקדמות הכדורגל בישראל במאבק בתופעות אלה".

במהלך האירוע העניקה מנהלת הליגות בכדורגל תעודת "מגן הכבוד לאוהדים" לקהל האוהדים של הפועל באר שבע, על הצטיינותו ביצירת חווית משחק חיובית, קידום עשייה לעידוד הסובלנות, מניעת אלימות וגזענות ועשייה חברתית וקהילתית.

לאירוע הגיע במיוחד נציג אופ"א (UEFA) כדורגלן העבר האנגלי פול אליוט, שגם נשא דברים. אליוט, ששיחק בעבר בקבוצות צ׳לסי, אסטון וילה, סלטיק ועוד, הינו חבר ומפקד במסדר האימפריה הבריטית הודות לפעילותו לטובת שוויון, גיוון ומאבק בגזענות בכדורגל, וחבר בוועדת ה-Fair Play and Social Responsibility של הארגון. עוד השתתפו באירוע: הקבוצות המשחקות ב"אלוף האלופים" (הסופרקאפ): אלופת המדינה בכדורגל הפועל באר שבע ומחזיקת גביע המדינה בני יהודה; נציגי כל מועדוני ליגת העל ו"הדור הבא"; חברי ועדת הפרס של "מגן הכבוד" ליגת העל בראשות השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין - השחקן לשעבר והמאמן הערבי הראשון בליגת העל סלאח חסארמה, השחקן לשעבר עומרי אפק, קפטן נבחרת הנשים לשעבר אשרת עיני, חוקרת הספורט ד״ר שלומית גיא, חבר הועד האולימפי איתן ברק, ונציג הטוטו עומרי קולין; וחברי ועדת "מגן הכבוד: הדור הבא" בראשות מאמן נבחרת הנוער לשעבר זאב זלצר - המנהל הטכני של נבחרות ישראל ניר לוין, חוקר הספורט ד״ר עדו נבו, שחקנית נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר סילבי ג׳אן, מנהל ביה"ס נווה מדבר ראג׳י אלכרם, וחברת המועצה הלאומית בספורט דורית נבון.

"מגן הכבוד" פועל במסגרת "תקווה ישראלית", מטריית פעילות רחבה המאגדת תחתיה את מכלול פעילות בית הנשיא בנושא "הסדר הישראלי החדש" בתחומי מפתח לקיומם של חברה ומשק וזאת לאור חזונו של הנשיא. תקווה ישראלית בספורט מכוונת לעודד סובלנות ופועלת לטובת מיגור אלימות וגזענות; תקווה ישראלית באקדמיה מכוונת לעודד אקדמיה מגוונת וכשירה תרבותית; תקווה ישראלית בתעסוקה מתמקדת בקידום גיוון תעסוקתי, בדגש על שילוב חרדים וערבים במשק; תקווה ישראלית בחינוך עוסקת בקידום חינוך לשותפות, בהינתן ארבעת זרמי החינוך הנפרדים ועוד. הפעילות בזירות השונות מאופיינת ביצירת שיתופי פעולה משמעותיים ורחבים עם גורמים שונים הרלוונטיים לקידום היעד מהמגזר הציבורי, הפרטי והשלישי. במסגרת שותפויות אלה משמש בית הנשיא כגורם מארגן ומניע שבכוחו להביא יחד לשולחן את כלל השותפים הנדרשים להובלת השינוי המבוקש תוך ניסיון לחתור לעיצובו של סטנדרט מוסדי חדש ונדרש בזירה לאור השינויים והתמורות שעוברת החברה הישראלית.