מכון ויצמן
מכון ויצמןצילום: דורון הורוביץ', פלאש 90

מדד החדשנות 2017 של Nature מציב את מכון ויצמן למדע במקום השישי מבין 200 מוסדות מחקר מובילים בעולם.

המדד אשר מתפרסם היום לראשונה במסגרת מוסף מיוחד של כתב-העת המדעי Nature, דירג את ההשפעה של המחקר במוסדות אקדמיים על חדשנות בתעשייה באמצעות ספירה של ציטוטי מאמרים הנכללים במסגרת פטנטים שרשמו חברות וארגונים שונים בעולם (לא נכללו פטנטים שרשם מכון ויצמן למדע).

מכון ויצמן למדע הוא מוסד המחקר היחיד מחוץ לארצות הברית שמוקם בעשירייה הראשונה של מדד החדשנות.

בצמרת המדד ממוקמים מכון סקריפס בסן דייגו (1), אוניברסיטת רוקפלר בניו יורק (2), המכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס MIT בבוסטון (3) – כולם בארצות הברית. למעשה, 38 מבין 50 המוסדות המובילים ברשימה הם מוסדות אמריקאיים.

המיקום הגבוה של מכון ויצמן למדע הוא תוצאה ישירה של תפיסת העולם שלנו, שלפיה אנו מקבלים למכון מדענים מהשורה הראשונה בעולם, ומאפשרים להם חופש מלא לחקור וללכת בעקבות הסקרנות שלהם. בדרך זו, מחקר בסיסי מוביל ליישומים חדשניים ומפתיעים, שמעצבים את העתיד"

מייסד המדד, דיויד סווינבאנקס, מסביר את ההיגיון מאחורי הדירוג: "ממשלות וקרנות למימון מחקרים מעוניינות כיום יותר מתמיד לעקוב ביעילות אחר האופן שבו הידע המדעי מזין את התעשייה ואת הכלכלה. גופים אלה נדרשים להראות כיצד כספי הציבור אשר מממנים את המחקר המדעי, מתועלים בסופו של דבר לטובת החברה".

נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן אמר, "המיקום הגבוה של מכון ויצמן למדע הוא תוצאה ישירה של תפיסת העולם שלנו, שלפיה אנו מקבלים למכון מדענים מהשורה הראשונה בעולם, ומאפשרים להם חופש מלא לחקור וללכת בעקבות הסקרנות שלהם. בדרך זו, מחקר בסיסי מוביל ליישומים חדשניים ומפתיעים, שמעצבים את העתיד".

מהדירוג של Nature עולה גם כי מכון ויצמן למדע לא רק תורם לפטנטים של אחרים – אלא ממוקם במקום החמישי בעולם בהגשת פטנטים על המחקרים שלו עצמו. מדידה זו מתואמת עם היקף הפעילות המדעית של המוסדות הנמדדים.

קבוצת Nature Research מוציאה לאור שורה ארוכה של כתבי-עת בתחום מדעי החיים ובראשם כתב-העת Nature, שנוסד בשנת 1869 והוא אחד משני כתבי-העת המדעיים המובילים בעולם. מדד Nature הושק לראשונה בנובמבר 2014 במטרה למפות את המאמרים המתפרסמים ב-68 כתבי-עת בתחום מדעי הטבע לפי מוסדות מחקר.

שיתוף הפעולה הנוכחי של מדד Nature עם מכון The Lens למיפוי תהליכי חדשנות ועם חברת מאגרי המידע Clarivate Analytics מאפשר לראשונה להציג את הקשר שבין איכות המחקר המדעי לבין פיתוח של מוצרים ושירותים חדשים אשר משפרים את תנאי החיים של כל שכבות החברה.