חוק מיושן ועולם מתקדם. גוגל
חוק מיושן ועולם מתקדם. גוגלפלאש 90

"אני תוכניתן משך 25 שנה", אמר לערוץ 7 י.ס, ישראלי שעובד בארה"ב, שביקש שלא להיות מצוטט בשמו.

"עבדתי שנים בישראל, באירופה, ובארה"ב – בחוף המזרחי והמערבי. עבדתי עם מאות תוכניתנים בחיי הארוכים – לבנים, שחורים, הודים, סינים, יפנים, קוריאנים ומה לא. מעולם לא ראיתי אישה שממש טובה בזה. אפילו לא אחת. יותר מזה: מעולם לא ראיתי אישה שממש מתעניינת בזה. זה לא מדליק אותן כמו שזה מדליק גברים, אין להן את ההתלהבות מזה, אין להן זיקה לזה".

"היה מיעוט – מיעוט קטן – שבאמת הבינו מה הן עושות, היו פרודוקטיביות, תרמו לחברה ונהנו מזה", נזכר. "כמובן שנשים יכולות לעבוד בהייטק ולהיות מוצלחות בזה. אבל אני ממש לא ממליץ להן להיכנס לתכנות. יש מיליון דברים בהייטק עם יוקרה ומשכורות מכובדות – שיווק, הנהלה, כוח אדם, הצד המשפטי, עיצוב גרפי... אבל לא הצד הסופר טכני של העסק".

"רעיון ביזארי"

י.ס. אמר את הדברים בתגובה לפיטוריו של מהנדס בגוגל, שכתב בפורום פנימי שנשים וגברים פשוט שונים מאוד אלה מאלה, ולכן לנשים תמיד יהיה ייצוג יותר קטן מאשר לגברים במקצועות מסוימים.

"המהנדס שפוטר כתב את מה שכולם במקצוע יודעים", הוסיף י.ס. "השאלה היא: מאיפה הרעיון הביזארי שנשים חייבות לעבוד במשהו שלגמרי ישעמם להן את הצורה וישרוף להן את החיים – בדיוק במידה שווה לגברים?"

"כשאנחנו בונים אתרים, נשים בדרך כלל עושות את העיצוב", ציין. "יש להן עין טובה מאוד להתאמת צבעים, לסדר וניקיון על העמוד. יש הרבה יותר נשים מגברים בגרפיקה. אבל בתחומי ההנדסה הן פשוט הרבה מאחורה. גם ביכולת ויותר חשוב – בעניין. זה לא מעניין אותן".

"טרור פמיניסטי"

"רוב התוכניתניות שראיתי היו ממש לא מוצלחות", פסק. "סתם ישבו שם בכדי להרוג זמן וליהנות משכורת ההיי-טק. חלקן אפילו עשו את זה עד שנכנסו להריון, נהינו מחופשת לידה במשכורת היי-טק, ולא חזרו".

"אני לא מאשים את גוגל דרך אגב", הסביר. "אם אתה יודע איזה טרור פמיניסטי יש עליהם... לא הייתה להם הרבה ברירה. הקבוצות האלו מחפשות את גוגל כבר הרבה זמן. החברה מפוצצת בכסף... מי שיש לו כסף תמיד נהיה מטרה שלהם. אז הם היו חייבים להתנער מהעובד הזה. או שהיה עולה להם יותר ביוקר".

"אנחנו 30 תוכניתנים פה", סיפר. "והחברה פה שכרה בערך 10 נשים תוכניתניות שלא עושות כלום, בגלל תקנות ממשלתיות. גם המנכ"ל שלנו היא אישה, כשכולם יודעים שהחברה היא של בעלה. אבל אלו החוקים. על הנייר היא המנכ"ל, בשביל הטבות ממשלתיות".

הכותב הוא יו"ר תנועת "המשפחה"