רועי פולקמן
רועי פולקמןצילום: יוסי אלוני

מי חגג את החלטת בג"ץ להחזרת חוק מס דירה שלישית לכנסת? הסטודנט? הזוג הצעיר? הרווק שבגיל 40 אין לו דירה? חגגו אלו שיש להם. חגגו הבנקאים, הקבלנים והלוביסטים שניצחו בסיבוב הזה.

המאבק העיקש שלנו במשבר הדיור, שאותו ירשנו מממשלות כושלות בעשור האחרון, כולל שלושה צעדים ברורים, מנומקים ועקביים: הגדלת ההיצע (יותר שיווקים, הסכמי גג, יותר בנייה); תוכנית הדגל מחיר למשתכן, שבה המדינה מפסיקה לספסר בקרקעות על חשבון הצעירים ומייצרת דירות בכל הארץ בהנחות של כ‑30 אחוזים ממחירי השוק; וצעדים להרחקת משקיעים מהשוק, ביניהם הטלת מס על דירה שלישית.

הסיבות לנהירת משקיעים לשוק הנדל"ן ברורות: ריבית נמוכה ועלייה דרמטית במחירי הדירות. מי שיש לו שתיים, שלוש או ארבע דירות, דרכו למינוף ולרכישת הדירות הבאות קלה יותר והוא דוחף את המחירים למעלה. אפשר להתווכח על הדרך להרחיק משקיעים: יותר מס רכישה, ביטול הפטור על הכנסות משכירות, או מס ריבוי נכסים. בחרנו מסיבות שונות את מודל מס ריבוי נכסים, הוחרגו דירות קטנות וזולות בפריפריה, ניתנו פטורים מפליגים למוכרים ובנינו אלטרנטיבות השקעה עם תשואה דומה, כך שהפנסיה של אף אחד לא תיפגע. גם האגדה על עליית מחירי השכירות היא ספין. ברוב המקומות בארץ המחירים לא עלו מאז חוקק החוק, ובאזורי הביקוש המחירים עולים בגלל מחסור בהיצע ועלו גם לפני שנה ושנתיים, רק התירוץ השתנה.

ראינו מי הגיע לדיונים להפעיל לחץ על חברי הכנסת כדי ליירט את החוק: מי שיש לו שלוש, ארבע או חמש דירות באזורי הביקוש, ולא משנה איך צבר אותן. זהו החלק העליון של העשירון העליון. זכותו לצבור דירות, אבל אי אפשר לבכות במשך עשור על בועת נדל"ן, וכאשר סוף סוף מגיע שר אוצר נחוש שעושה צעדים שפוגעים באינטרסנטים (בעלי הדירות, קבלנים, משקיעים ובנקים) אז פתאום כולם מייחלים לפתרון, רק שלא ניגע בהם.

אנחנו מחויבים לצעירים שחלום הדירה התרחק מהם. יש לנו תוכנית ברורה, מנומקת ומקצועית ואנחנו נחושים לקדמה למען הציבור. אם הייתי משקיע, הייתי חושב פעמיים אם לקנות את הדירה השלישית שלי בימים הללו.

רועי פולקמן

ח"כ מטעם סיעת 'כולנו'