בעיני רבים מתומכיו, פגיעה בו היא פגיעה בשלטון הליכוד. כנס התמיכה בנתניהו
בעיני רבים מתומכיו, פגיעה בו היא פגיעה בשלטון הליכוד. כנס התמיכה בנתניהוצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

ההצלחה המרשימה של מפגן התמיכה בנתניהו שארגנו השבוע בליכוד, מגלה שראש הממשלה אומנם יכול להיות מודאג מהחקירות בעניינו, אבל בצד התמיכה הציבורית – מצבו עדיין טוב.

גם מי שלא תמיד מזוהים עם ראש הממשלה בתוככי סיעתו, באו לתת לו גב אל מול החקירות שנקשרו בשמו. אפילו ישראל כץ, שנחשב יריב מר של נתניהו, הצביע ברגליים והגיע. כל אלה הוסיפו עוד נופך של ביטחון לנתניהו, שדווקא לא נראה מודאג באופן מיוחד או שונה מהרגיל במהלך השבוע הנוכחי. בשיחות סגורות נתניהו ואנשיו מדברים על כך שעד המדינה המגויס, ארי הרו, לא יצליח לספק למשטרה אקדח מעשן. הסיבה, לדבריהם, היא שפשוט אין אקדח כזה.

במשטרה מחפשים אחר הכוונה הפלילית. הם מאמינים שהרו יוכל לספק את הנדבך שייתן להם את התשתית להגשת כתב האישום, אותה תשתית שנראה שלא הצליחו לגבש עד כה. לשם כך חתמו איתו על עסקה נדיבה שעושה עם הרו חסד. למרות זאת, נראה שלא הוא האיש שיביא את החלקים החסרים בפאזל של החוקרים בפרשה 2000 העוסקת בשיחות שקיימו ראש הממשלה ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס. הרו כנראה רלוונטי לפרשה 1000 המכוּנה גם פרשת המתנות. החוקרים מאמינים ששם יוכל לספק את הכוונה הפלילית שההוכחה לה כה חסרה להם.

בסביבת נתניהו התחושה היא שהחוקרים בפאניקה. שעד כה כל הניסיונות למצוא תשתית ראייתית עלו בתוהו, ועל כן הקמפיין התקשורתי על אש גבוהה וההדלפות על כתב אישום שאוטוטו יהיה מוכן הולכים ותופסים תאוצה. אלא שלתופרי החליפות צריך לומר שהדרך אצה להם. ההערכות האופטימיות של המשטרה הן שהחקירה, לאור העדות של הרו, תגיע למיצוי לקראת תום השנה האזרחית, ואולי אף חודש-חודשיים לתוך השנה הבאה. מתן העדות של הרו אינו מספיק. צריך לבחון אותה, לבדוק עובדה לעובדה, לעמת עם חומרים אחרים שנמצאים בידי החוקרים, לבצע חיקורי דין. כל זה לוקח זמן רב. אחר כך הפרקליטות צריכה לקבל את החומר וגם שם לוקח כמה חודשים לקבל החלטות בתיקים מסוג זה, בהנחה שיש בכלל המלצה להעמיד לדין או התראה על גיבוש תשתית ראייתית. זאת אומרת שכתב אישום, אם בכלל יהיה, יוגש בעוד יותר מחצי שנה, ויותר ריאלי שזה ייקח גם שנה ויותר. הטענות שדורשות מנתניהו לרדת מהבמה אם יוגש נגדו כתב אישום, הופכות בשלב זה ללא רלוונטיות כלל.

נתניהו מאוחדת

גם במישור הפוליטי נתניהו כרגע נהנה מרשת אבטחה. הסקרים מחמיאים מאוד עם 30 מנדטים בקירוב. חלק לא מבוטל מהציבור חושב שרודפים אותו בגלל שיוך פוליטי, עניין שנתניהו מזין בעצמו ובאמצעות מקורביו, וגם במפלגות אחרות בקואליציה נחלצים להגנתו, ע"ע נפתלי בנט.

היחיד שבסביבתו מתעקשים שהבחירות יהיו בקרוב, הוא שר האוצר משה כחלון. לא ברור על מה מתבססים אנשיו, אולי על משאלות לב שלהם. הקדמת הבחירות אינה נראית באופק. הניסיונות לעורר את הסוגיה הם סוג של ספין בלי כיסוי. מבט בסקרים, על סוגיהם ועורכיהם, מראה שכחלון לא ממש ייצא נשכר מבחירות קרובות.

ראש הממשלה עצמו אינו שוקט על שמריו. איוב קרא זכה בתפקיד שר התקשורת ובתמורה נאבק על שמו של נתניהו בכל אתר ואתר. גם ח"כ אמיר אוחנה, שזכה בראשות הוועדה העוסקת בחוק הלאום, הצטרף אליו. על כנס התמיכה לקח באופן מכוון חסות יו"ר הקואליציה דוד ביטן, כדי לסמן לחברי הכנסת והשרים שאיש בל ייעדר, אבל אף אחד כמעט לא היה צריך את קריאת ההשכמה הזאת. בליכוד כבר הפנימו שנתניהו הוא פני המפלגה, לפחות בעת הזאת. לא מעט מחברי הכנסת מגדירים את הרדיפה הפוליטית שנתניהו טוען לה, כניסיון לפגוע בשלטון הליכוד. זו לא אמירה סתמית. בעיני רבים מנציגי המפלגה נוצרה כאן השוואה בין החקירות ובין רצון לפגוע בליכוד. זה אולי לא נכון, אבל בעיני חלק מהליכודניקים זה לא ממש משנה.

נתניהו לא הולך לשום מקום. שלטון הליכוד גם הוא, כך נראה, לא מצוי בסכנה. לא בטוח שניכנס בכלל לסחרור של בחירות שאף מפלגה לא מעוניינת בהן. גם אם נתניהו ילך, כלל לא בטוח שמי שיחליף אותו בליכוד לא יהיה זה שיקבל את המנדט להרכיב ממשלה. אולי דווקא העובדה הזאת, שאף אחד לא רוצה בחירות לפני מועדן המוגדר ב‑2019, תסייע כאותה מעידה לשונית של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג "לשמור על נתניהו מאוחדת".

קייפ ורדה בידינו?

קייפ ורדה, כפי שכל אחד בוודאי יודע, היא מדינה שמורכבת מכמה איים קטנים מערבית לאפריקה. רק לפני שבוע סיפרו בשמחה במערכת המדינית שהרפובליקה הודיעה כי החליטה להפסיק להצביע נגד ישראל כפי שנהגה באופן מסורתי באו"ם. השבוע, לאחר גל פרסומים בנושא באותה רפובליקה שעליה לא שמענו לפני כן, נדרש הנשיא שם לפרסם הודעה שבה הוא מסביר כי לא התקבלה החלטה כזאת. כן, בקייפ ורדה מעוניינים מאוד בקידום היחסים עם ישראל, כנראה מסיבות של אינטרסים, אבל שינוי בדפוסי ההצבעה? זה לא.

הסיפור, כך מתברר, הוא פשוט מאוד. גורם דיפלומטי בכיר מספר לנו כי לפני כמה חודשים העבירה קייפ ורדה מסר דרך שגריר ישראל, פול הירשזון, לפיו הרפובליקה החליטה לשנות את אופן הצבעתה בגופים הבינלאומיים. אלא שההתקרבות הישראלית לאפריקה היא לצנינים בעיני מדינות מוסלמיות, שחוששות שישראל תמצא לה נתיב לליבם של האפריקנים, ותהפוך את הלובי הערבי האנטי-ישראלי ללא רלוונטי. "ידוע לנו שישנו לחץ ערבי משמעותי נגד היוזמות הישראליות להידוק הקשרים עם אפריקה. אנו מניחים שהודעת הנשיאות של קייפ ורדה היא תוצר של לחץ זה", אומר גורם בכיר במערכת המדינית.

לא מעט מאבקים מתנהלים מאחורי הקלעים בעניין הזה, גם באו"ם וגם מחוצה לו. הפלשתינים הם חוד החנית של המאבק הזה. מדי כמה שבועות הם מגלים שישראל מוסיפה עוד וי על מפת העולם, במסעה למען הצדק ואנטי הישראליות. גורמים פלשתיניים סיפרו השבוע כי הם מייחלים שהחקירות יביאו לסילוק נתניהו מהזירה הפוליטית. עכשיו קצת יותר ברור מדוע. זה לא בגלל ענייני משא ומתן מדיני. זה יותר בשל העובדה שנתניהו מגדיל את מקורות התמיכה בישראל, באופן שגורם להם, ברמאללה, לנסות לחשב מסלול מחדש, עד כה בהצלחה נמוכה.

מחכים חמש שנים

חמש שנים ממתינים במגרון לאישור הסופי ליישובם החדש. חמש שנים כבר עברו מאז פונו התושבים, בתיהם נהרסו, והם נסמכו על החלטת ממשלה שקבעה שיוקם בעבורם יישוב קבע בגבעת היקב. חמש שנים מנסים ביישוב, במועצת בנימין ובדרגים אחרים לפעול כדי שההבטחה תתממש.

כל השלבים כמעט כבר עברו. התוכניות הופקדו, ההתנגדויות הוסרו והתושבים מחכים לאישור האחרון והמיוחל, שייתן את התוקף לתוכניות. אלא שהסיפור הזה מתעכב. מנחשים? כן, שם. בדרג המדיני.

עניינה של מגרון היה אמור לעלות בישיבת מועצת התכנון העליונה המתכנסת אחת לשלושה חודשים. בפעם האחרונה נדחה הדיון בנושא, והוא אמור להתקיים בחודש הבא. התושבים המודאגים דורשים להבטיח שהפעם תינתן החותמת הסופית להקמת יישובם החדש.

שרים וחברי כנסת חתמו השבוע על מכתב המופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הם קוראים לאשר בישיבה הקרובה את בניית מגרון החדשה. אבל תושבי היישוב כבר שבעו הבטחות. "עברנו כבר הרבה יותר ממה שצריך, ממשלת ישראל ידעה לפנות את מגרון בשבועיים, הגיע הזמן שאחרי חמש שנים היא תדע לפחות לאשר לנו לבנות את ביתנו. החלטות יש לקיים והחלטות ויש לבצע. המתנו חמש שנים שבהן עברנו את כל התהליכים והאישורים שצריך כדי להקים יישוב בישראל. לדחות אותנו שוב זה לא אנושי ומקומם כל אדם בעל רגש בריא", הם אומרים.

לאף אחד אין ודאות מה יעלה לדיון בישיבת מועצת התכנון הבאה. תושבי מגרון מקווים שלקראת השנה החדשה שהולכת ומתקרבת, יקבלו את הבשורה שלה חיכו בכל תחילת שנה, בחמש השנים שעברו.

לתגובות: [email protected]