ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

הצלחתם אי פעם להגיע למצב בו לא עולָה לכם אף מחשבה או דמיון? אם ניסיתם זאת, בודאי התשובה שלכם היא 'לא'. הסיבה לכך פשוטה, אין לנו אפשרות שלא לחשוב...

סוג של אתגרים קשים, יומיומיים ובלתי פוסקים הן המחשבות שלנו. בדומה לשאר האתגרים, גם במחשבות אין לנו בחירה אם להזמין אותן או לא, הן צצות ועולות כל הזמן. המחשבות שלנו שולטות ברגשות ובתאוות שלנו ומסוגלות אפילו לשתק אותנו.

האמנם מחשבות יכולות לשלוט ברגשות שלנו?

אני חוזר שמח וטוב לב מחתונה של חבר ומהלך בגפי בדרך חזרה לביתי. הדרך מבודדת ואפילה, ולאט לאט מתרוצצות להן מחשבות, על הסכנה הטמונה בהליכה לבד במקום זה בשעת לילה מאוחרת, ואני מתחיל לדמיין מה יכול לקרות... זה ענין של זמן עד שרגשות הפחד והחרדה מתחילות למלא אותי, ליבי פועם במהירות ובחוזקה, אני מזיע ורועד ובמצבים קשים יותר אני כמעט משותק. ממה הכל נבע? מהמחשבות! המחשבות שלטו בי וברגשות שלי ויצרו אצלי רגשות ותחושות של פחד וחרדה.

דוד אוהב את שלמה אהבה גדולה, הם חברים שנים רבות ורגשי חיבה מפעמים בדוד בכל פעם שהוא פוגש בשלמה או חושב עליו. בוקר אחד פוגש שאול את דוד ומספר לו כיצד שלמה זמם לעשות לו רע מאוד, ואם הוא עדיין חושב ששלמה חבר אמיתי כדאי לו לשקול את הענין שוב... הדברים 'מתבשלים' בראשו של דוד והמחשבות לא מאחרות לבוא, ואחריהן רגשות של כעס ואולי אף שנאה כלפי צביעותו של שלמה. מה שינה את הרגש החיובי החזק שהיה לדוד כלפי שלמה? שוב, המחשבות...

מחשבות שולטות גם בתאוות שלנו.

שרה נכנסת למסעדה ומזמינה את המנה האהובה עליה. בעוד היא מדמיינת לה את ריח המנה והטעם המיוחד שלה, שמעורר טעם טוב בפיה... היא שמה לב שהמלצר מגיש לה את המנה בידיים מטונפות, ומיד מתעוררות אצלה המחשבות, והדמיון יוצר לה תמונה בה נראות הידיים המטונפות של המלצר בוחשות במנה, וזו גורמת לה סלידה מהמנה שעד לפני רגע התאוותה לה. הנה, יתכן ובכלל המלצר מעולם לא נגע במנה, ואולי הלכלוך הוא צבע מתבלין בו נגע, אך כל זה לא הפריע למחשבות של שרה לשלוט בתאווה שלה, ולהפוך אותה בין רגע.

בכל רגע ורגע מזדמנות לאדם מחשבה טובה ומחשבה רעה, אך הוא נוטה להעצים דוקא את המחשבות הרעות. כשמנהל קורא לעובד להיכנס למשרדו, מיד מתרוצצת לו מחשבה של 'מה עשיתי?' הוא הולך לספר לי שאני מפוטר כי אני לא עובד טוב, או לכעוס עלי שלא סיימתי את העבודה בזמן... בעקבות העצמת המחשבות השליליות, צפים ועולים רגשי פחד וחרדה, והדרך לכישלון מול האתגר נסללה.

אפשר לבחור אחרת! אנו אמנם לא בוחרים במחשבות ולרוב הן צצות מאליהן, אך אנחנו בהחלט יכולים לבחור כיצד להתמודד איתן, ויש לנו את הכוחות לשלוט בהן ולנתב אותן לאפיקים הרצויים מבחינתנו. בהמשך נלמד כיצד להעצים את המחשבות הטובות ולגמד את המחשבות הרעות, ובכך לשלוט על הרגשות והתחושות שלנו.

פרק ה – תפקידם של האתגרים בחיינו

הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בברכה: [email protected]

לפרטים נוספים אודות פעילויות המרכז להעצמה אישית.