בעקבות לוחמים
בעקבות לוחמיםצילום: שאטרסטוק

אופי הטיול: נסיעה ברכבים עם קטעי הליכה קצרים, המתאימים לכל גיל ומונגשים לבעלי מוגבלויות.

נתחיל את הסיור בקצה קו החוף של מדינת ישראל, בראש הנקרה הנושק לים. ניסע בכביש 4 מנהריה צפונה, נחלוף בדרכנו על פני חוף אכזיב וצומת בצת ונעלה עם הכביש עד לסופו באתר ראש הנקרה. נחנה בכניסה לאתר ונצא לתצפית קצרה על הגליל המערבי ורצועת חוף הים היפה ביותר בישראל.

למרגלותינו פרושים מושבי וקיבוצי האזור והערים עכו ונהריה אשר סבלו רבות מאי היציבות הביטחונית שליוותה את תושבי הצפון במשך עשרות שנים. חדירות מחבלים מהים, מהיבשה ואף מהאוויר, יחד עם ירי קטיושות מלבנון, היוו סכנה מוחשית ויומיומית לתושבי גבול הצפון.

אנו עומדים בקצה הצפון-מערבי של מדינתנו, בנחלתו של שבט אשר, שממשיכה מכאן צפונה לתוך לבנון. מכאן נמתח הגבול מזרחה עד למטולה והחרמון. גבול זה נקבע כבר בשנות העשרים כגבול מוסכם בין בריטניה וצרפת ומאז לא השתנה. למעוניינים ניתן לשלם בכניסה לאתר ולרדת ברכבל לסיור בנקרות וצפייה במיצג אור-קולי בתוך מנהרת הרכבת.

נצא מהאתר ונרד בכביש 4 עד לצומת בצת, נפנה שמאלה ונעלה על כביש הצפון (כביש מספר 899), אשר נסלל על ידי הבריטים בשנות השלושים כמענה למצב הביטחוני הרעוע ששרר באזור בשנות המרד הערבי הגדול (פרעות תרצ"ו-תרצ"ט). נמשיך עם הכביש מזרחה, נחלוף על פני שלומי ובכיכר שבצומת חניתה נפנה שמאלה להמשכו של כביש הצפון.

בצומת הקרוב נעזוב את כביש הצפון ונפנה שמאלה אל הכביש המתפתל למערת קשת (כביש מספר 8993). במעלה הכביש נביט ונראה את היישובים שמסביבנו ובהם חניתה, איילון ומצובה, יישובי חומה ומגדל אשר הוקמו כתגובה ציונית הולמת לפרעות תרצ"ו-תרצ"ט. בסוף העלייה נפנה ימינה אל פארק אדמית וניסע בכביש הסובב את הפארק עד לחניון הסמוך למערת קשת ובו שולחנות פיקניק, מים זורמים ושירותים. נחנה את הרכבים ונצא למסלול מעגלי שאורך כשעה.

ליהנות מהשקט

כבר בתחילת הדרך נגיע לאנדרטה לזכרם של לוחמי המילואים שנהרגו בפיגוע החטיפה בסמוך לגדר הגבול בט"ז בתמוז תשס"ו, אירוע שהוביל לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

המלחמה הביאה לסיומן של שש שנות שקט מדומה בגבול הצפון, אשר התחילו עם נסיגת כוחות צה"ל מלבנון בשנת 2000. במהלך השנים הללו היה ארגון החיזבאללה עסוק בהתחמשות ובהכנתה של המערכה הבאה שלו עם ישראל, אשר כללה בניית מערך שלם של מחילות תת-קרקעיות.

בפיגוע, שהתרחש תוך כדי פעולת הסחה של ירי מרגמות וקטיושות על יישובי הגליל המערבי, נחטפו אהוד גולדווסר ואלדד רגב ונהרגו שלושה חיילים נוספים. צה"ל, אשר היה בעיצומו של מבצע 'גשמי קיץ' בעזה בתגובה לחטיפתו של גלעד שליט, מצא עצמו במערכה נוספת וקשה שבעתיים בדרום לבנון.

נמשיך בשביל הסלול והמונגש לבעלי מוגבלויות ועגלות ילדים, ונגיע במהרה אל התצפית שמעל מערת קשת. זוהי ללא ספק אחת מנקודות התצפית המרהיבות ביותר בגליל כולו. המערה נוצרה על ידי המסה קארסטית של סלע הגיר מבפנים באמצעות מי גשמים שחלחלו דרך הסדקים אל עומק שכבות הסלע ויצרו חלל תת קרקעי גדול. מאוחר יותר קרסה תקרתה של המערה ונותרה רק הקשת שעליה נעמוד. מקום זה הוא אתר מיוחד במינו לגלישת צוקים.

מכאן נוכל לחזור באותה הדרך לרכבים או להמשיך במסלול המעגלי לאורך המצוק על גבי הטרשונים המחודדים (קטע זה אינו נגיש לבעלי מוגבלויות). בדרכנו נעצור בתצפית על שם סא"ל אמיר מיטל, אשר נפל בלבנון במבצע 'כחול וחום' בשנת 1986.

נשוב לרכבים ונרד בחזרה אל כביש הצפון (כביש מספר 899), נפנה שמאלה וניסע מזרחה בדרכנו אל הר אדיר. לאורך כביש זה הוקמו במהלך השנים יישובים רבים ובסיסי צבא גדולים ובהם בירנית, זרעית, סאסא ועוד.

מיד לאחר היישוב מתת נפנה ימינה אל הר אדיר, בדרך ששופצה השנה כחלק מההכנות לקראת טקסי העשור למלחמה. נחנה בסוף העלייה ונצא להליכה קצרה בינות לחורש הים תיכוני המפותח עד לתצפית אל מרחבי דרום לבנון.

האנדרטה במקום הוקמה ביוזמתן של משפחות חללי המלחמה, והפכה עם השנים לאתר ההנצחה המרכזי לחללי מלחמת לבנון השנייה. על גבי האנדרטה נמצא את שמותיהם של כל החיילים והאזרחים שנהרגו במהלך ימי המלחמה בחזית ובעורף, וכן את תיאור המלחמה בקצרה. נשקיף אל מרחבי לבנון, נזהה את הכפרים שבהם אירעו הקרבות באמצעות לוחות התצפית שבאנדרטה ונספר על קרבות הגבורה שהתרחשו בבינת ג'בל, במרון א-ראס, בעייתה א-שעב ועוד.

נחזור אל הרכבים ונסיים את סיורנו בתפילת "ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה".

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי