הכנס במלון רמדה
הכנס במלון רמדהצילום: מנדי הכטמן

כנס האחדות השנתי של קרן רא"ם התקיים בירושלים, במעמד ראשי ישיבות סלבודקה, מיר, דרכי תורה, מרכז הרב, הר המור, חיספין, אור אלחנן, כמו גם רבה של העיר העתיקה והרב הראשי לישראל.

בכנס ציינו 85 שנה לפטירתו של הרב יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, רבה של ירושלים, שהקרן קרויה על שם בנו, רבי אליהו מרדכי ז"ל - שט"ו באב הוא היאהרצייט שלו - והוקמה על ידי נינו איש העסקים מוטי זוננפלד. בכנס הושקו ספרים תורניים חדשים שיוצאים לאור בתמיכת הקרן.

רב קהילת רעות ברעננה, הרב משה הלל הירש, מיקד את נאומו בחשיבותה של האחדות בעם ישראל והזכיר את היחס של בני ישראל, אחד כלפי השני, בזמן מעמד הר סיני. "כאיש אחד, בלב אחד. כל אדם נברא בצלם אלוקים. אם מסתכלים עליו בזלזול, איכשהו זה יכול לגרוע, חס ושלום, בהערכה שלנו כלפי הקדוש ברוך הוא".

מוטי זוננפלד, מייסד הקרן ונינו של הרב יוסף חיים זוננפלד, ניצל את ההזדמנות בכדי לחזק את עניין האחדות, בין היתר, על רקע תקיפות החיילים בשנים האחרונות. "אוי ואבוי לנו אם חלילה לא נוכל להגיד בפה מלא 'עינינו לא ראו, ידינו לא שפכו'. אמנם ברור שהעוול הזה נעשה על ידי מיעוט אבל אסור לשתוק ולתת לזה לעבור על סדר היום ושיהיה מצב בו מתנפלים על יהודי כשהוא מחפש מניין להגיד קדיש על האמא או סתם להתפלל בציבור והוא לבוש עם מדים.

"הרי הוא אחד משליחיו של הקב"ה בעולם, הוא חייל יהודי ונלחם עבור כולנו. אני נזכר באחד המכתבים שכתב לאשתו הצדיק סא"ל עמנואל מורנו הי"ד, שבמשך ח"י שנים היה ה'מוח' של סיירת מטכ"ל, על כך שהוא מתגאה מאוד באלה מתוך עמנו שזוכים לשבת בישיבות וללמוד תורה, והוא קיווה שגם אלה יחשבו עליו כך, על החייל בצבא הגנה לישראל שמוכן למסור את נפשו לטובת העם והארץ".

זוננפלד אף הודה למנהל הקרן, הרב שלמה ורנר, על מסירותו הרבה לענייניה ועל ניהול קרן דניאלי - אשר הוקמה על שמה ולזכרה של בתו, דניאלי זוננפלד ז"ל, שנהרגה בתאונת דרכים לפני כשנתיים.

בין הספרים שהושקו בכנס השנה: ספר 'חכמת חיים', פירושים על התורה מרבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, היוצא לאור במהדורה מחודשת; ה'אבודרהם', ספר יסוד בפירוש התפילה, האחרון בסדרה של שלושה כרכים, שיוצא לאור עם ביאור מקיף, מקורות ומקבילות בדברי הראשונים.