אברהם נגוסה
אברהם נגוסהצילום: אלירן אהרון

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת קיימה הבוקר דיון חירום בנושא אזלת היד של רשויות אכיפת החוק לנוכח סמים, אלכוהול והימורים בקרב בני נוער עולים ובני עולים.

הדיון כונס על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, לאחר שלקח חלק בכנס שהתקיים בשבוע שעבר בראשל"צ.

לדבריו "בכנס שמעתי סיפורים קשים של הורים שנאלצו לשלם עשרות אלפי שקלים אל מול איומים על חיי ילדיהם. לא יכולתי לדחות את הדיון בתופעה הקשה עד לפתיחת כנס החורף. אמנם הכנס עסק באזור מסוים אבל מדובר בתופעה ארצית קשה ומדאיגה והיה חשוב לי לכנס את הדיון, לשמוע את רשויות האכיפה ולמצוא פתרון ביחד- איך אנחנו נותנים הגנה למשפחות הללו?"

לדברי פרופ' יוסי הראל-פיש, המדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול "התופעה קיימת, היא קשה ויש להתמודד איתה באמצעי האכיפה השונים. באוכלוסיות שהן פגיעות מסיבות כאלה ואחרות, נכנסים אנשים שמפתים צעירים להרוויח כסף קל ולהגיע למקומות הללו. מי שמתפתה הדרך שלו להתמכרות ולעולם הפשע פתוחה, השאלה היא מי מתערב ועוצר את זה".

על פי נציג שכונת רמת אליהו בראשל"צ שהגיע לדיון "יש מסעדות שעובדת 24 שעות ביממה ושם מתפתחות הבעיות- הימורים, צריכת אלכוהול וסמים. הם מרמים את הקטינים ואז מגיעים להורים ודורשים מהם לשלם עשרות אלפי שקלים. הרבה תושבים רצו להגיע לדיון אבל פחדו שעבריינים יפגעו בהם".

נציגה נוספת סיפרה: "אמא שלי בת 77 , ביקשו ממנה 100 אלף ש"ח חוב של הבן שלה. אני הלכתי למוקד קליטה ורווחה בעירייה ושם אמרו שלא יכולים לעזור. אמרו לי לקחת עו"ד. עכשיו היא התחילה לשלם את החוב בתשלומים, אחרי שהגיעו מההוצאה לפועל ולקחו לה חפצים מהבית".

דוד בן שושן, מנהל הרשות למניעת אלימות, סמים ואלכוהול בעיריית ראשל"צ אמר בתגובה כי "העירייה משקיעה משאבים רבים מאוד בטיפול ומניעה של אותן תופעות והנתונים מראים שהעבודה בשטח נותנת את אותותיה. מושקעים תקציבים אדירים בתרבות הפנאי של הנוער, בהכשרת ההורים, יש רכז מניעה בשכונה, מדריכי נוער, שוטרים קהילתיים מקרב הקהילה ועוד.

לא קיבלנו תלונות על סחיטה באיומים, לא אנחנו ולא המשטרה".

באשר לבתי העסק שהוזכרו אמר "המקומות האלה לא אושרו על ידי העירייה, הם פועלים בניגוד לחוק ומתקיימים נגדם הליכים משפטיים. עם זאת, חוק רישוי עסקים מאפשר לנו לנקוט הליכים נגד בעלי המקום ולא נגד העסק, אז מה שקורה זה שאנחנו מגישים צו סגירה, יום לאחר מכן המקום משנה בעלים וממשיך לפעול. זו מלחמה בתחנות רוח. כדי שנוכל לאכוף נדרש שינוי חקיקה".

עוד ציינו נציגי העירייה כי ישנו קושי לגייס הורים למאבק ולפעול בשיתוף פעולה כנגד התופעות. יפה וולמן, עו"ס ארצית רווחה במשרד העלייה והקליטה חיזקה את הדברים ואמרה "גם בתכניות שלנו יש בעיה מאוד גדולה לגייס ולעבוד עם הורים. אנחנו עושים עבודה משותפת עם משרדים ורשויות שונות וזו טענה שעולה מהגורמים השונים כל הזמן".

נציג המשטרה, רפ"ק אבי אדי אמר "המשטרה מטפלת ככל שהיא יכולה במירב האמצעים שעומדים לרשותה, כשהדברים מובאים לידיעתה. רק לאחרונה בתחנת ראשל"צ עצרו סוחר שמכר סמים לעשרות קטינים. אם מישהו נפגע או מכיר אדם שנפגע, שהילד שלו עשה טעות ומפעילים עליו לחץ, אין בעיה לפנות לתחנה, אם צריך גם בעילום שם ואנחנו נדע לתת את המענה מבלי לסכן איש. נבנה את האמון ביחד. משטרה יש אחת. אם הם לא יאמינו בנו, למי הם יפנו?".