ארכיון
ארכיוןחזקי ברוך

במסגרת המאבק ל'טיהור שמה' של פולין מזוועות השואה והטלת האחריות כולה על הנאצים, ארגונים בפולין יצאו בימים האחרונים בעצומה הדורשת לפתוח את קברי קדושי טבח ידוובנה.

העילה: להוכיח כי הם לא נרצחו על ידי פולנים כפי הידוע אלא על ידי הנאצים הגרמניים.

הפולמוס אודות רצח יהודי העיירה ידוובנה החל לפני כשנתיים כשפוליטיקאים פולנים החרימו את טקס הזכרון שנערך לציון 75 שנה לפוגרום ביהודי ידוובנה, שנטבחו על ידי אזרחים פולנים בשנת תש"א, לאחר שלדבריהם העובדות ההיסטוריות אינן מדויקות כלל וכלל, ויתכן מאד שהגרמנים היו אלו שטבחו ביהודי העיירה ולא הפולנים כפי שידוע עד כה.

שרת החינוך של פולין, אנה זלבסקה אמרה כי "ידוובנה היא עובדה היסטורית, שכוללת הרבה אי־הבנה ודעות מוטות. אני לא מומחית לנושא, אבל הסיטואציה הדרמטית הזו שנויה במחלוקת". כשנשאלה אם היא מסכימה עם הקביעה לפיה פולנים שרפו את שכניהם היהודים, אמרה כי זו "דעה", והוסיפה כי יש חוקרים, בהם פרופסורים ידועים ובעלי שם, ש"מציגים תמונה שונה לגמרי".

ראש עיריית ידוובנה, מיכאל חייבסקי, דרש לפתוח את קבר האחים במקום, להוציא את השלדים ולבדוק את נסיבות מותם. בראיון לעיתון פולני אמר: "צריך לבדוק כמה אנשים נהרגו ובידי מי, כדי להסיר את הספק סוף סוף".

חייבסקי אמר כי יחתום על העצומה שהופצה בשעתו בנושא בידי אווה קורק, היסטוריונית ימנית־קיצונית מלובלין.

מה שהיה נראה אז כהצהרות לתקשורת בלבד הפך בשבוע האחרון לדרישה נחרצת בעידוד הרשויות ועד עתה חתמו אלפים על עצומה הדורשת מהממשלה לפתוח את קברי הנרצחים בידוובנה.

ארגונים יהודיים בפולין הודיעו נחרצות כי אם הדרישה תגיע לפסים מעשיים הם יתנגדו לה בכל מחיר. "לא יתכן לבזות את הנרצחים 77 שנים לאחר שנרצחו בשביל ויכוח פוליטי", אמרו.