בניגוד לאחרים, הוא שומר על הקו השמרני. מרדכי בן דוד
בניגוד לאחרים, הוא שומר על הקו השמרני. מרדכי בן דודצילום: חנני בלייך

"דע שיכולים לצעוק בקול דממה דקה, צעקה כל כך גדולה שאיש לא ישמע" – מילותיו של רבי צדוק הכהן מלובלין ב"צעקה", שיר הנושא באלבום החדש של מרדכי בן דוד, אולי מסבירות לאן נעלם אחד מגדולי הזמר החסידי בתקופות הממושכות שבין אלבום אחד למשנהו.

בעוד אברהם פריד ויעקב שוואקי ממלאים ללא הרף את בריכת הסולטן, היכל נוקיה וקיסריה, ומהופעה להופעה מתאימים את עצמם יותר ויותר לקהל הישראלי, מרדכי בן דוד נאחז יותר בקו החרדי-שמרני. ההופעות שלו מתקיימות אך ורק בהפרדה מלאה. גם ההגייה החסידית מקבלת מקום של כבוד בשירים שלו, כמו גם השירים ביידיש שהיו פעם נחלתם של השניים דלעיל. כנראה לא לחינם מחזיק בן דוד בתואר הבלתי רשמי "The King Of Jewish Music".

אם היינו מסתמכים על הבטחותיו של בן דוד, הרי שהאלבום דנן כלל לא היה אמור לראות אור. האלבום הקודם 'כיסופים', שיצא לפני כשש שנים, הופץ באופן מחתרתי ודיגיטלי לכל דכפין עוד בטרם הגיע למדפי החנויות. מרוב תסכול על הנזק הכלכלי הגדול, הכריז בן דוד כי מעתה יפסיק להוציא אלבומים חדשים. אך כנראה בשל העובדה שהזמרים המקבילים קורצים לקהלים חדשים, הצורך בשמירת הגחלת של המוזיקה החסידית המיתולוגית התעצם, וכך הוא נכנע ללחצים והוציא אלבום נוסף.

למרות האמור לעיל, חשוב להדגיש כי ההפקה המוזיקלית ב'צעקה' לא נשארה מאחור. חלק לא מבוטל מהעיבודים הם אלקטרוניים, מעשה ידיהם של הצמד איצי ברי ואלי קליין, אבל כאלה שמצליחים לקלוע לסגנון המיוחד של משפחת ורדיגר. באופן כללי השניים תרמו לאלבום לא מעט לחנים, יחד עם מילים פחות לעוסות, שזו בשורה משמחת בפני עצמה, במיוחד כשבעולם המוזיקה החסידית עסקינן. אחד השירים החביבים בקטגוריה הזאת הוא "כבשה אחת" הלקוח מילקוט שמעוני. ללא ספק להיט קיץ מרענן.

גם מקומם של אנשי תעשיית המוזיקה החסידית הוותיקים לא נפקד מהאלבום. כך למשל נוטל בו חלק מונה רוזנבלום, שבאופן מתבקש עיבד את השיר שכתב ליפא שמצלער ביידיש לזכר אבי המשפחה ר' דוד ורדיגר, שנפטר בשיבה טובה לפני כמה שנים. המלחין הידוע יוסי גרין נוכח גם הוא עם יצירת המופת "הנני רופא לך", בה מבשר הנביא ישעיהו לחזקיהו המלך בהבטחת ה' על רפואתו הקרובה. השיר הולחן לקראת ביקור אצל חולה סופני במטרה להעניק לו כוח להתמודד. אותו חולה ל"ע נפטר, אבל השיר עצמו כבר הספיק לתת הרבה כוח ותקווה לחולים אחרים.

אחד השירים המוצלחים באלבום הוא דווקא גרסת כיסוי לשיר של יצחק פוקס. השיר "הנה ימים באים" היה עד לא מזמן נחלתם של מעטים יחסית, וכעת כולי תקווה שהביצוע העוצמתי יצליח לפרוץ את המעגל.

בשורה התחתונה האלבום מוצלח. השירה של מרדכי בן דוד מצליחה לבטא את פירוש המילים בצורה מוצלחת יותר מהרבה זמרים אחרים בשוק. ועדיין, לאחר היעדרות ממושכת יחסית הייתי מצפה לקצת יותר - פחות להיטים קלילים חד-פעמיים ויותר שירי עומק, כמו שמרדכי בן דוד בהחלט יודע לבצע.