כינוס מרכז הליכוד. ארכיון
כינוס מרכז הליכוד. ארכיוןצילום: יוני קמפינסקי

זאב בן יוסף, מוותיקי תנועת הליכוד סיפר ביומן ערוץ 7 על דמותו של משה דולגין, שופט בית״ר ויו״ר קרן תל חי, בית״רי ולוחם אצ״ל, יו״ר סניף הליכוד בצפון ת״א, מהמייסדים הבכירים של תנועת החרות והליכוד, שהלך לעולמו היום (ראשון) בשעה שש בבוקר.

את דבריו פותח בן יוסף בציון עובדה מצמררת – בעוד הוא עצמו רואה בדולגין דמות אב עבורו הרי שדולגין ז"ל נפטר ביום בו לפני ארבע שנים נפטר אביו של בן יוסף עצמו לפני ארבע שנים, יום ה' באלול, וגם אביו של בן יוסף נפטר בשעה שש בבוקר. בן יוסף מציין כי דולגין שימש כשופט בית"ר לאחר שאביו שימש בתפקיד זה.

על התפקיד עצמו הוא מסביר כי מדובר ב"סמכות הרוחנית העליונה של תנועת בית"ר, תפקיד שמסמל את היותו אחד השרידים האחרונים של ערכי בית"ר ותנועת החירות והליכוד".

מוסיף בן יוסף ואומר על דולגין המנוח: "איש שאהב את ארץ ישראל בכל נפשו ומאודו לא רק בדיבורים אלא גם במעשים כקבלן שבנה בכל חלקי ארץ ישראל, נתן את נשמתו עבור המחנה הלאומי בכלל ותנועת החירות בפרט. שמו יירשם בין המנהיגים שתרמו המון למדינת ישראל ולכינונה".

"הוא היה לוחם אצ"ל, היה במעמד הקשה של אלטלנה ובמבצעי אצ"ל אחרים בתקופה ההיא, תרומתו לא תסולא בפז. בתנועת הליכוד הוא היה בתפקידים הבכירים של יו"ר קרן תל-חי, מי שהיה המוציא ומביא של כל מה שקורא במצודת זאב, בקרב מייסדי הליכוד הוא היה מהבכירים של חירות. זו אבידה גדולה".

עוד מתאר בן יוסף את יחסו האנושי של דולגין לזולת ומספר: "הוא היה מסביר פנים, מדבר בגובה העיניים, עוזר לכל אחד, גם ליריבים פוליטיים. בעצמותיו הייתה הנכונות לעזור לאנשים ולתת להם סיוע, בין אם אנשי תנועה ובין אם לא".

על ההיכרות האישית ביניהם, היכרות בת עשרות שנים, הוא מספר: "הכרתי אותו מאז שנכנסתי לפעילות פוליטית בשנות השישים. כל ימי הכרתי את משה דולגין בצמתים אלה או אחרים כמעט לאורך כל הדרך הזו, ולכן הרוח הזו שהוא שידר כל חייו נגעה בי. אני חושב שגם הוא אהב אותי. הבעתי לו הערכה ואהבה במשך כל שנות הפעילות".

לנוכח כל אלה נשאל בן יוסף עד כמה רוחם של אנשי האצ"ל עודה מפעמת בשורות תנועת הליכוד: "התודעה של ימי האצל ישנה והיא קיימת. היא נראית כהולכת ודועכת, אבל ישנם צעירים בליכוד, חלקם בית"רים לשעבר וחלקם נושאים את ערכי בית"ר ברוחם ובדרכם. יש תקווה. אנחנו לא משופעים בכאלה שפועלים על פי ערכי ז'בוטינסקי אבל יש תקווה לעתיד".

ועד כמה הדור הצעיר של הפוליטיקאים בליכוד מכיר והולך ברוחם של אישים כדוגמת דולגין? "אני לא יכול להגיד עד כמה כל אחד מכיר אותו ואת הערכים. כבר כתבתי בעבר שכמה מחברי הכנסת כבר לא פועלים על פי ערכי ז'בוטינסקי, אבל מצד שני ניתן לומר שיש תקווה שחברי הכנסת והצעירים יפעלו וייקחו את דמותו כמופת.

''הרוב הגדול בתנועה מכירים אותו. הפעילים הכירו אותו לנוכח הפעילות המשמעותי וארוכת השנים שלו. הוא היה מהקרובים לראש הממשלה נתניהו. אמנם היו לפעמים רגעים שבהם אולי הוא היה פועל אחרת, אבל לא נכון להגדיר זאת כמחלוקת. אנחנו בליכוד סבורים שצריך לגבות את נתניהו כמנהיג התנועה גם אם יש ביקורת ומחשבה שהיינו פועלים אחרת בכל זאת נותנים לראש הממשלה גיבוי".

בכך, מציין בן יוסף, שונה הליכוד מהמפלגה היריבה, מפלגת העבודה, המחליפה ראשים והנהגות חדשים לבקרים.

"דולגין לכל אורך הדרך יחד עם בגין ושמיר. הינו שייכים למחנה שתמך בשמיר. אמנם היו כמה נקודות מחלוקת אבל ידענו להסדיר אותם ולהמשיך בדרך המשותפת. מעל הכול ישנם הערכים המשותפים לכולנו".