סיטיפס קוצרת רווחים ממתן דוחות

חברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, הרוויחה 7 מיליון שקל מדו"חות שניתנו לנוסעים בארבע השנים האחרונות.

חיים לב , כ"ח באב תשע"ז

רכבת קלה
רכבת קלה
צילום: מאיר סלע

כ-7 מיליון שקלים הרוויחה חברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים מדו"חות שניתנו לנוסעים בארבע השנים האחרונות - כך עולה מתשובת שר התחבורה לשאילתה שהגיש ח"כ אורי מקלב.

בתשובתו מציין השר ישראל כץ כי מתוך כ-80 אלף עירעורים התקבלו רק 137 בלבד.

לפני שבועות אחדים פנה מקלב לשר התחבורה וטען כי דוחות רבים אינם מוצדקים. בתשובתו לח"כ מקלב פרט שר התחבורה כי בארבע השנים האחרונות העניקה חברת סיטי פס 68,635 דוחות לנוסעים בסך של 6,932,599 שקל.

שנת השיא הייתה עד כה 2015, שבה ניתנו כמעט 26 אלף דוחות. בחמשת החודשים הראשונים של 2017 ניתנו 7,307 דוחות, קצב שנתי של כ־18 אלף דוחות בממוצע.

השר מציין עוד כי מתוך שמונים אלף הדוחות שניתנו עד כה רק מאה שלושים ושבעה דוחות בוטלו כאשר רק כשלושת אלפים בלבד ממקבלי הדוחות אכן הגישו ערר.

"הנתונים מראים כי ברובם מדובר באנשים ישרי דרך ששילמו אך נוצרה בעיה בתיקוף כרטיסים", אומר ח"כ אורי מקלב, "הרכבת הקלה היא כלי תחבורה מהחדישים בארץ, אך המערכות הטכנולוגיות מיושנות, החברה דורשת מהאזרחים לא מיומנים לשלם במכונות מיושנות ותקולות, ואם נוצרת בעיה על האזרח לשלם קנסות.

"זו שערורייה, הדוחות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני, בחוסר התחשבות, ואפשר להגיד שבחוסר אנושיות, בצורה מבזה ואף אכזרית. לקנסות אין שום פרופורציה למחיר הנסיעה. מדובר ביותר ממיליון שקל בשנה רווח לחברה רק מקנסות. האחריות הישירה לנושאים אלה היא של משרד התחבורה", דברי ח"כ מקלב.

מסיטיפס הרכבת הקלה בירושלים נמסר בתגובה: "סך מקבלי הקנסות הם מספר קטן יחסית לעומת עשרות מיליוני הנוסעים בשנה שמשלמים ומתקפים כחוק. שש שנים מאז תחילת הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, ציבור הנוסעים מכיר ומבין היטב כיצד יש לתקף את כרטיס הנסיעה, וכמות הקנסות הקטנה יחסית מציגה ברובה אנשים שמנסים להתחמק מתשלום ולנצל את העובדה שמדובר באמצעי התחבורה הראשון בארץ שהינו 'מערכת פתוחה' אשר עובדת על אמון, כאשר הנוסע נדרש לשלם את הכרטיס עצמאית מבלי שהוא עובר דרך בקרה של שער או של נהג".

"סיטיפס פועלת ותמשיך לפעול בכל נושאי האכיפה על פי הוראות משרד התחבורה ובהתאם לחוק הקובע מפורשות את חובת הרכישה ותיקוף הכרטיסים. מערכות התיקוף קלות לשימוש וידידותיות למשתמש ואופן השימוש מונגש ומוסבר בצורה ברורה ובולטת בשלוש שפות לטובת הנוסעים".

"במידה ונוסע טוען שקיבל חיוב שאינו מוצדק, הוא רשאי להגיש ערר. ועדה חיצונית מטעם המדינה היא שמטפלת ודנה בנושא העררים, והעובדה כי רוב רובם של העררים נדחים על ידי ועדה חיצונית של המדינה, מראה כי אנו פועלים עפ"י הוראות החוק ובהתאם להנחיות מפורשות של משרד התחבורה.
ברכבת הקלה נוסעים מדי יום כ-145 אלף נוסעים, אשר מרביתם פועלים בהתאם לכללי הנסיעה. בסקרים שנערכים באופן שוטף, הרכבת הקלה זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים", נמסר מהחברה.