נאווה בוקר
נאווה בוקרצילום: אריה מינקוב

ההתמודדות עם הטרור בארץ ובעולם נראית כמשימה הולכת ומסתבכת. חברת הכנסת נאווה בוקר (ליכוד) מקדמת חקיקה שלטעמה יהיה בכוחה לבלום את הטרור וגולת הכותרת של החקיקה הזו היא עונש מוות למחבלים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מפרטת חברת הכנסת בוקר סעיפים נוספים הכלולים בהצעת החוק שהיא מגבשת. בין השאר מדובר על בידוד מוחלט של מחבלים והפרדתם מחבריהם שבכלא והכבדת התנאים הניתנים להם בין כותלי הכלא.

חברת הכנסת בוקר מציינת כי כיום מי שמופרד מחבריו המחבלים הוא מרואן ברגותי, אך זאת על מנת למנוע את השפעתו על אסירים אחרים. לדבריה הצורך הוא בהפרדה שתיקבע בחוק כחלק מהענישה המושתת על מחבל, "שמחבל יישב בתא בודד, ללא אמצעי תקשורת, שיקבל את המזון בתא, שהביקורים יהיו על פי חובת אמנת ג'נבה ולא מעבר לכך, ארבעים דקות פעם בשבועיים".

באשר לעונש המוות שכאמור בכוונתה לכלול בהצעת החוק שתוגש בראשית מושב הכנסת הבא היא מציינת כי אמנם כיום קיים עונש מוות בבית המשפט הצבאי, אך בפועל לא נעשה בו דבר, ולעומת זאת בבית המשפט האזרחי עונש מוות מיועד רק לנאצים ועוזריהם.

הצעת החוק שלה כוללת מתן אפשרות ליועץ המשפטי לממשלה להעביר את תיק המשפט נגד מחבל מבית הדין הצבאי לבית המשפט האזרחי ובו תורחב האפשרות לגזר דין מוות כך שתכלול גם מחבלים מרף מסוים של מעשים.

בדבריה מציינת ח"כ בוקר כי הכנת החוק מתבצעת בתיאום ובהתייעצות עם מומחים הדוגלים במהלך. עם זאת נשאלה אם היא שומעת גם את המתנגדים למהלך שכזה מתוך חשש להתססת הרחוב הערבי והפלשתיני או מתוך הערכה שממילא מחבל היוצא לביצוע פעולת טרור לוקח בחשבון שלא ייצא ממנה בחיים. בוקר משיבה ואומרת כי "בכל אדם יש יצר הישרדות שמביא אותם לברוח מזירת הפיגוע. כל רוצח רוצה לחיות ואם נצליח להרתיע גם מחצית מהמחבלים דיינו".

ומה באשר להתססה הצפויה של הרחוב הערבי-פלשתיני? לדבריה "האוכלוסייה הזו מבינה רק כוח ואם נפעל בחוזקה ונפגין הרתעה והחלטיות הם ישקלו פעמיים". לדבריה הרחוב הפלשתיני תמיד מזדעק ואין לחשוש מכך שכן מדובר בסכנה קיומית שמוצבת בפני מדינת ישראל ואזרחיה.

עוד נשאלה בוקר אודות עמדת ראטש הממשלה שהזכיר את סוגיית עונש המוות לאחר רצח בני משפחת סלומון בנווה צוף, אך לא נראה שמי שמקדם את המהלך בפועל. להערכתה קיימת תמיכה מצידו של נתניהו לרעיון ולקידום החקיקה ברוח זו, גם אם היא עצמה לא שמעה זאת מפורשות ממנו.

חברת הכנסת בוקר התבקשה להתייחס גם לשאלה הנשאלת לא פעם מכיוון שמאל של המפה הפוליטית – האם חוק עונש המוות יחול גם על מי שהוגדר כמחבל יהודי. לדבריה גם היא עצמה העלתה את השאלה הזו בפני המומחים עימם היא מתייעצת ואין בכוונתה לתקן את כל חוק העונשין ולא לעסוק בכל מקרי הרצח לסוגיהם אלא במי שהוגדר כאויב. "גם רוצחים שפלים ככל שיהיו הם לא האויב. המטרה של אותם מחבלים היא להשמיד אותנו. אני מגנה כל רצח שהוא, אבל מתייחסת למעשה של האויב. אנחנו בסכנה קיומית".

על הסיכוי להביא את חברי הכנסת של הסיעות השונות לתמוך בהצעתה היא מזכירה כי "'ישראל ביתנו' ניסו להגיש הצעת חוק כשהיו באופוזיציה וזה לא עבר. אני מניחה שאקבל תמיכה מהם. עם אנשי כחלון תהיה עבודה קשה. עדיין לא פניתי ליאיר לפיד".