עו"ד מנשה יאדו
עו"ד מנשה יאדוצילום: חוננו

ש' כעת תושב הר חברון ואב לשניים, היה עמוק בתוך שנת הלילה שלו כאשר שוטרים דפקו על דלת ביתו עם צו מעצר.

הוא נלקח לתא מעצר במשטרת אריאל, שם המתין עד הבוקר. לפנות בוקר, לפני חקירה אליה נדרש, התבקש ש' על ידי השוטר להתפשט לגמרי ולהישאר עירום לצורך בדיקה. היות ולא הכיר את הנהלים הקבועים בחוק בנושא, ביצע את הפקודה.

לאחר החקירה נקבע דיון בבית משפט השלום בפתח תקוה, וסוהרים מיחידת נחשון, אשר אחראית בשרות בתי הסוהר על שינוע עצורים הגיעו לאסוף את ש'. שוב, באופן לא מוסבר וללא צורך בטחוני מכל סוג, פקדו הסוהרים על ש' להתפשט לצורך בדיקה נוספת. לא הועילו טענותיו כי הופשט אך לפני כמה שעות על ידי השוטרים, הסוהרים טענו שאינם סומכים על בדיקות של אחרים.

הדיון בבית המשפט בפתח תקוה הסתיים, ומעצרו הוארך ביום נוסף. הוא נלקח לבית המעצר במגרש הרוסים, ושם – איזו הפתעה – הוא הופשט שוב על ידי סוהרי השב"ס בטרם הוכנס אל התא. מדובר כאמור באדם שהוצא ממיטתו, ולא באדם שנעצר במהלך פשע או ארוע ביטחוני שישנו חשש שעל גופו ישנם חפצים אסורים או ניסיון להסליק חפצים שונים.

ש' אמנם שוחרר, אך פצע ההשפלה לא הגליד. באמצעות המחלקה האזרחית של ארגון חוננו, הוא הגיש בבית משפט השלום בירושלים תביעה נגד משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר.

בתביעה נטען, כי הבדיקות המשפילות שבוצעו שלוש פעמים היו ללא שום חשד המצדיק בדיקות מסוג זה. זאת ועוד, הן בוצעו בניגוד לנהלי שב"ס ומשטרה, המחייבים בקשת רשות מהאסיר לביצוע הבדיקה וכן עריכת פרוטוקול מלא לבדיקה.

בפסק דינו, מאמץ השופט את גרסתו של העצור ומותח ביקורת על התנהלות המשטרה. באחת העדויות של השוטרים, הצביע השופט על סתירה מגוחכת בדבריו, כאשר בתחילתם טען העד כי נתן לאסיר מגבת לכסות את גופו, ולבסוף טען שהסיט את ראשו ולא הסתכל. "דבר זה מעורר תמיהה", כתב השופט בציניות, "שכן אם השוטר לא מסתכל לא נותרת כל סיבה של אמת כי המשטרה תבקש את הישארותו של התובע בעירום בעת החיפוש".

השופט קיבל את טענות התובע במלואן, ומשטרת ישראל חויבה לפצות את ש' בסכום של 40,000 ש"ח, בתקוה שסכום זה ירתיע את רשויות האכיפה מלבצע הפרות דומות בעתיד.

עו"ד מנשה יאדו שייצג את ש' בדיון מסר "ההליך חשף רשימה ארוכה של ליקויים חמורים בהתנהלות המשטרה והשב"ס בקשר לחיפושים בעירום. ניתן לומר בוודאות כי רק בתחנת אריאל בוצעו בעשרים השנים האחרונות אלפי חיפושים לא חוקיים בעירום, בצורה שיטתית".

"נחשף מחדל מערכתי חמור לפיו משטרת ישראל וסוהרי יחידת נחשון לא מקיימים באופן קבוע הנחיות של שב"ס והיועמ"ש לממשלה. בנוסף, מעורר ההליך במלוא חריפותה את השאלה למי מחויבת הפרקליטות - לשלטון החוק או לרשויות השלטון. במקרה זה גוננה הפרקליטות על הפרות חוק מובהקות של המשטרה וחטאה למחוייבותה לשלטון החוק", הוסיף עורך הדין.