נשות הכותל. ארכיון
נשות הכותל. ארכיוןצילום: Hadas Parush/Flash90

בג"ץ יקיים ביום חמישי השבוע דיון מכריע בעתירותיהן של התנועות הלא אורתודוקסיות ונשות הכותל לשינוי סדרי התפילה בכותל המערבי.

בעיתון "ישראל היום" דווח הבוקר (שני) כי העמדה המעודכנת של התנועות הלא אורתודוקסיות שתוגש היום לבג"ץ תכלול נסיגה מהסכמתם ל"מתווה הכותל" שאושר בממשלה והוקפא לאחרונה בהחלטת ממשלה נוספת.

בעמדה אותה הגישו העותרים, טוענים אנשי התנועות הקונסרבטיביות, הרפורמים, נשות הכותל ועוד כי כעת, לאחר שהממשלה הקפיאה את מתווה הכותל, גם הם אינם מחויבים יותר למתווה ודורשים מקום לתפילתם ברחבה הקיימת.

"הסכמתן של העותרות למתווה שאומץ בהחלטה מס' 1075 היוותה פשרה כואבת, שעוררה מחלוקת נוקבת בקהליהן, אולם העותרות היו נכונות לקבל פשרה זו בהסתמך על צירוף כל מרכיביה. הוויתור של העותרות על הקמת רחבת תפילה שוויונית פלורליסטית בתוך אתר הכותל הקיים (קרי - הרחבות הצפוניות) הותנה בכך שהרחבה הדרומית תוגדר כחלק ממתחם הכותל, תחובר אל רחבתו העליונה והציבורית באמצעות דרכי הגישה אליה ולא תוסתר מעיני הבאים אל הכותל והשוהים ברחבתו העליונה, תוך עיגון אופי הרחבה בתקנות וניהול המקום על ידי מועצה שבה יינתן ייצוג לעותרות. משהחליטה הממשלה על הקפאת המתווה - ובפועל - על ביטולו - ברי כי אין המדינה יכולה לדוג ממנו רכיב אחד ולצפות מן העותרות להסתפק בו", נטען בעמדה שהוגשה לבג"ץ.

כעת מבקשים העותרים כי "לאור החלטת הממשלה על השהיית המתווה, יש לשוב למושכלות היסוד שלפיהן על המשיבים חלה החובה לפעול באופן שוויוני, המכבד את זכותן של העותרות להתפלל כמנהגן באתר המקודש ביותר לעם היהודי - הכותל המערבי, כהגדרתו בתקנות השמירה על המקומות הקדושים ליהודים. נזכיר כי בתקנות המקומות הקדושים מוגדר הכותל המערבי ככולל רק את הרחבה הצפונית, ואינו כולל את אזור קשת רובינסון".

בנוסף דורשות התנועות לקבל ייצוג בקרן למורשת הכותל, "אין להשלים גם עם מצב שבו הקרן למורשת הכותל, שלה שלל תפקידים וסמכויות מהותיות בנוגע להפעלת הכותל, תיתן קול וביטוי רק ליהדות האורתודוקסית־חרדית ולא יינתן במסגרתה כל ייצוג לזרמים ולנשות הכותל".