תו לי זמן
תו לי זמןהוצאת מגיד

ספרו החדש של הרב מנחם פרומן זצ''ל, ''תן לי זמן'', מכיל בתוכו אסופת מאמרים, שיעורים וקטעי פרוזה של הרב פרומן אודות מעגל השנה הישראלי.

מאימת הדין של ראש השנה - לשמחה המתפרצת בסוכות, מהשכרות הקדושה בפורים - לחירות הקשה של פסח, מן השתיקה הרועמת ביום השואה - לאהבה הגדולה של טו באב .

הספר מגלם בתוכו את האיש שהיה כולו אהבת העם והארץ. בהקדמה לספר כותבת אשתו, הרבנית הדסה פרומן: "חווית החג של הרב מנחם היו בה יראה עמוקה ושמחה פורצת גבולות, הבאות כאחד. עד היום מהדהדות באוזניי קריאות ה'הושענא', הזעקות לישועה ולמים במניין 'פרומן' בכותל בתפילת הושענא רבה. צעקות לישועה וקריאות קצובות 'מים! מים! מים!' ומי שלא ראה זאת לא חווה חדוות הדין מימיו...

מתפללים בהושענא רבה
מתפללים בהושענא רבהאבינועם ב

''ספר זה יש בו טעימה מאותם הניצוצות של אהבה יוקדת ויראה נוקבת סביב החגים במעגל השנה, ויש בו גם עדות על איש ששמחתו ויראתו נכרכו לאחד במחול אהבתו", כותבת הרבנית פרומן.

כשהרב פרומן מדבר על ראש השנה, הוא מתאר אותו כהריון - "היום הרת עולם" – הרת, מלשון הריון, היום שבו החל העולם להיוולד. וכיצד נברא העולם מחדש? על ידי ביעור הרע, הניקיון מן החטא.

"האויבים הם יצרי לב האדם הרעים שגורמים לו לחטוא, אלה שהיום היינו מכנים אותם האגואיזם על כל זרועותיו. המאמינים, המשתתפים ביום זה בניצחונו של האל על כוחות היצר הרע, ממליכים בכך את ה'. מכאן יוצא שהמסורת ההלכתית מתבססת בעצם על הרעיון הקמאי שבני האדם משתתפים עם האל בבריאת העולם – ונותנת לו פנים חדשות". (מתוך הספר)

מעטים הם הרבנים שחיבבו את המסורת על הציבור הישראלי כמו הרב מנחם פרומן זצל, שפתו הייחודית, הישראלית כל כך, מצאה את דרכה אל ליבם של רבים, שפה של אהבת האדם והאדמה.

תן לי זמן
הוצאת מגיד
ליקט וערך: שלמה ספיבק
232 עמודים, 72 ש''ח לרכישה לחצו כאן