מתחם הר הבית, אילוסטרציה
מתחם הר הבית, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

המשטרה תפצה בחור שהורחק מהר-הבית בשל אי הזמנתו לשימוע ומסירת הודעה מראש.

התובע, תלמיד ישיבה בן 19 שהגיש את התביעה בליווי המחלקה המשפטית של ארגון חוננו, טען כי כשהגיע לעלות להר הבית, נודע לו רק ברגע הכניסה כי הוא מורחק מההר בשל מקרה שאירע מספר חודשים לפני כן.

לשאלת הצעיר מדוע לא נמסרה לו ההודעה באותו יום בו התקבלה ההחלטה להרחיקו, נענה על ידי אחד מקציני המשטרה במקום כי הם "לא יתקשרו לכל מי שמורחק". בעקבות המקרה הוגשה התביעה.

הדיון בתביעה התנהל בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים ובמהלכו הציג התובע את נוהל הגבלת הגישה להר על-ידי המשטרה, שבו מצוין כי על המשטרה לזמן את המורחק לשימוע בטרם ההחלטה להרחיקו וכן להודיע לו על החלטה בעניינו.

במהלך הדיונים המליץ בית המשפט על פשרה שהתקבלה על ידי הצדדים, בה נפסק כי משטרת-ישראל תפצה את תלמיד הישיבה בסכום של 1,000 שקלים בתוך 30 יום.

יצויין כי פסיקה זו מהווה המשך לפסיקה דומה שניתנה בעניינו של פעיל הר-הבית בנובמבר האחרון, שנמנע מכניסה להר במפתיע ופוצה גם כן, בסכום של 1,800 שקלים, כששתי הפסיקות הללו חוסות תחת "בג"ץ בוצ'קו" מדצמבר 2016, שקבע כי התנהלותה של משטרת ישראל בעניין ההרחקות מההר הייתה לא חוקית ובניגוד לנוהל.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו מסר בתגובה, "הפעילות המשפטית של ארגון חוננו בשנתיים האחרונות הביאה לשיפור משמעותי בזכויות היהודים בהר הבית. אני מקווה שהסטטוס הזה יישמר ואף יהיה טוב יותר בהמשך".

בארגון חוננו ציינו כי פסיקה זו, כמו פסיקות נוספות בעניין סוללות את הדרך לאזרחים רבים שנתקלו בבעיה דומה לתבוע את המשטרה ולקבל פיצוי על הפרת הזכויות שנגרמה להם.