השר ארדן: "בג"ץ מעדיף את טובת המסתננים"אלירן אהרון

השר גלעד ארדן אומר הערב (שני) בראיון לערוץ 7 כי החלטת בג"ץ נגד הוצאת מסתננים מישראל בניגוד לרצונם - השאירה את המדינה ללא כלי פעולה אמיתי נגד התופעה.

"הבג"ץ הזה הוא למעשה נגד ההחלטה שאני קיבלתי כשר פנים - להכניס למעצר מסתנן שמציעים לו לצאת למדינה בטוחה. הוגש אז בג"ץ שעיכב את החלטתי - וגם היום העדיף בג"ץ, לצערי, את טובת המסתננים על פני רווחת תושבי תל אביב", אומר השר ארדן.

לדבריו, "זה יום עצוב עבורי. זה מותיר אותנו בלי שום כלי אפקטיבי מול המסתננים. אני בטוח שנקדם חקיקה במהירות הכי גבוהה שתקבע חד משמעית שהתנגדות להוצאת מסתנן למדינה שלישית תהווה עילת מעצר ללא הגבלת זמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר מוקדם יותר כי יהיה צורך בתיקון חקיקה כדי לאפשר את מימוש ההסכמים שהשיג כדי להעביר מסתננים למדינות עימן הושג סיכום בנושא, והוא ידאג לקידומו.

הוא ציין כי מדיניות ישראל בסוגיית המסתננים מבוססת על שלושה אלמנטים: הגדר שהוקמה בדרום ובלמה את כניסת המסתננים, ההסכם שהושג עם המדינות שהסכימו לקלוט את המסתננים ואכיפה.

כזכור, שופטי בג"ץ פסקו אחר הצהריים כי ההסדר להרחקת מסתננים מרצון למדינה שלישית הוא הסדר חוקי, ועל כן ניתן להרחיק מסתננים על פי הסדר זה.

נקבע כי לא הוכח שהמדינה אליה מורחקים המסתננים אינה בטוחה וכי התקיימו כל התנאים הפרוצדורליים הנדרשים לצורך הנהגתו של הסדר ההרחקה.

לפסק הדין המלא לחצו כאן

עוד נקבע כי המנגנונים שהנהיגה המדינה לביקורת ולפיקוח על הליך ההרחקה ועל היחס שלו זוכים המורחקים במדינה השלישית מספקים בעת הנוכחית.

עם זאת קבעו השופטים כי לאור העובדה שמדובר בהרחקה מרצון, לא ניתן לראות במסתנן שסירב להרחקה למדינה השלישית משום העדר שיתוף-פעולה עם הרחקה שבעטיו ניתן להחזיקם במשמורת מעבר ל-60 ימים.

נציין כי המדינה הצהירה בבג"ץ שמורחקים למדינה השלישית רק מסתננים המסכימים לכך ולפיכך "מוחזק במשמורת שעומד על דעתו ואומר עד העלייה למטוס שאין הוא מוכן להיות מורחק... לא יגורש בכפייה".