איל בן ראובן
איל בן ראובןצילום: חזקי ברוך

חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, האלוף (במיל׳) איל בן ראובן (המחנה הציוני) מתייחס בראיון לערוץ 7 לדרישת משפחתו של הדר גולדין הי"ד, להפעלת מנופי לחץ על חמאס.

"מניסיוני הרב בנושאי נעדרים, משפחותיהם תמיד צודקות. המשפחות דורשות תוצאה אחת, והיא החזרת הבנים הביתה, חיים או מתים".

"הדרישה להפעיל מנופי לחץ, באה לאחר אמירה חד משמעית של משפחות גולדין ואורון שאינן מבקשות החזרת מחבלים תמורת גופות בניהם. משכך, נדרשות פעולות אחרות, דוגמת לחץ על אסירי החמאס ובני משפחותיהם, התניית הטבות כלכליות לרצועת עזה ושימוש במנופים חיצוניים".

ח"כ בן ראובן מתייחס גם לדברי השר ליברמן, שאמר כי יש למנוע ביצוע עסקה דומה לזו במסגרתה שוחרר גלעד שליט. "ליברמן עשה טעות בעיתוי התייחסותו ובתוכן שלה. הוא הציב את עסקת שליט כמכשול להחזרת גופות הבנים למשפחותיהם. כמו כן, הוא העלה לדיון ציבורי את נושא המחיר, וכל זאת כאשר המשפחות מסכימות לעמדתו בהתנגדותן לשחרור מחבלים".

"לכן הויכוח הוא מיותר וחבל שליברמן אמר את הדברים האלה. עדיף היה אילו השר היה אומר מה כן הוא מתכוון לעשות להחזרת הבנים - ולא מה לא", הוא מוסיף.

אולי הגיע הזמן לשנות את המשוואה של שחרור מחבלים תמורת חיילים ולנסות שיטות אחרות?

"נדרשת מדיניות ברורה לטיפול במצב של חטופים חיים, לעומת גופות חיילים. ועדת שמגר עסקה בנושא ובבעדותי בפניה אמרתי שחשוב לקבוע מדיניות קשוחה בנושא החזרת מחבלים, אך עם זאת חייבים להשאיר חופש פעולה למקבלי החלטות, בעיקר כשמדובר בחיילים חיים. יש לדון בכל מקרה לגופו. חבל שראש הממשלה ממסמס את הדיון בנושא ועדת שמגר לאורך שנים".

איך לדעתך צריך לפעול כדי להחזיר את השבויים?

"אני ממליץ להגדיר מערכת לחצים מאיימת שבסופה גם מממשים את האיומים, דוגמת הרעת תנאי אסירי חמאס בבתי הסוהר בלבד, הגבלת ביקורי משפחותיהם, שיתוף פעולה עם המצרים ואיום בנושא מעבר רפיח והגבלות אפשריות נוספות. עם זאת, חשוב לומר שהסיטואציה היא מורכבת לאור המצב הכלכלי הקשה מאוד בעזה, וייתכן שנידרש עוד להמתין לסיטואציות מדיניות וביטחוניות עתידיות שיאפשרו להגביר את הלחץ בנושא זה".

בכל העולם לא מנהלים משא ומתן עם חמאס. אולי זו הטעות שלנו?

"אנחנו איננו כל העולם. צה"ל הוא צבא חובה, ולכן כל ההשוואות לאמריקנים ולצבאות נוספים, בהם השירות אינו חובה ושחייליהם אינם נשלחים לקרב מתוקף חוק, הן אינן רלוונטיות ולא נכונות. רגישות החברה הישראלית לבניה היא מבורכת וחשוב לשמור עליה, ואם צריך לנהל משאים ומתנים ולעיתים לבצע פעולות אחרות, גם אם לא נעימות, החזרת חיילים הביתה היא ערך עליון וחשוב לעמוד בו".