מזכ"ל האו"ם, נתניהו ודנון בביקור במוזיאון ישראל
מזכ"ל האו"ם, נתניהו ודנון בביקור במוזיאון ישראלצילום: עמוס בן גרשום. לע"מ

ביקורו של מזכ"ל האו"ם בישראל נמשך. היום הוא צפוי להיפגש עם ההנהגה הפלשתינית ברמאללה ומחר ייכנס לרצועת עזה. על הביקור שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם שגרירנו באו"ם ומי שליווה את הביקור והכין אותו, דני דנון.

בראשית הדברים התבקש דנון להשוות את הביקור הנוכחי לביקורי המזכ"ל הקודם, והוא מציין כי מדובר באווירה שונה בין השאר בשל אופיו ואישיותו של המזכ"ל הנוכחי בהיותו איש פוליטי המודע היטב לתפקידן של אופוזיציה וקואליציה, "האישיות שונה. יותר קל לתקשר איתו. הוא בא בשיח עם אנשים שונים גם עם ההנהגה וגם עם משפחות הנעדרים והשבויים. ניתן היה לראות את האמפטיה שלו ושהנושא כואב לו". עם זאת מעיר דנון ומצין כי כל זה עדיין לא הופך את המזכ"ל בהכרח לאוהד ישראל ועדיין יש עליו לחצים מכיוונים שונים, אך מבחינת ההיכרות עם הנושאים השונים אין לדנון ספק שהביקור יסייע לישראל בעתיד.

על דבריו של המזכ"ל ולפיהן על ישראל להבין שלא כל ביקורת עליה נובעת מאנטישמיות אומר דנון כי אכן "אין לנו בעיה עם ביקורת. אנחנו רגילים למתוח ולקבל ביקורת. הבעיה היא הסטנדרטים הכפולים והאובססיה באו"ם. זה לא מקובל עלינו, והמזכ"ל הבין את זה. הוא הבין משיחות שלו פה גם את היותה של ישראל אי של יציבות. הצגנו סקירה ביטחונית עם חומרים מודיעיניים מעניינים מאוד. הוא מבין שאנחנו באזור בעייתי מאוד ובכל זאת מצליחים לשגשג".

בסוגיה הביטחונית התמקד הביקור בשני אפיקים – בצפון ובדרום. על הדרום מסביר דנון את סוגית יוניפיל שעלתה מול המזכ"ל. "הנושא של יוניפיל עלה אחרי סיור שערכתי עם השגרירה האמריקאית היילי לפני כחודשיים. כשהיא ראתה את עמדות חיזבאללה הגיע מפקד יוניפיל ואמר שאין נוכחות חיזבאללה. נוצר ויכוח בינינו לעיניה ובעקבות כך היא התחילה לעסוק בעניין ככוח משמעותי באו"ם".

באשר למהלכים הקרובים בהקשר זה הוא מציין כי "עד סוף חודש אוגוסט צריך לשנות את המנדט של יוניפיל כדי להפוך את הכוח הזה ליעיל יותר, כדי שיהיו נוכחים שם וכדי שידווחו על פעילות חיזבאללה ולא יעצמו עין". דנון מעיר כי בקרוב תהיה הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם אודות תיפקודו בעתיד של הכוח. "יש מדינות שאומרות שלא צריך לשנות, ואנחנו עם ארה"ב אומרים שהמצב לא יכול להישאר כפי שהוא. מזכ"ל האו"ם מבין שלא נסכים לכך שכוח של עשרת אלפים חיילי יוניפיל יושב שם ולא יעשה דבר".

על המפגש עם משפחות הנעדרים אומר דנון: "הרגשתי שהנושא קרוב לליבו והוא מבין את מצוקת המשפחות. אין לו כוח כמזכ"ל לעשות הרבה, אבל מכורח המעמד שלו הוא יכול לדבר עם מנהיגים בעולם הערבי. הוא לא מדבר עם אנשי חמאס אלא עם נציגי בתי הספר של האו"ם", מציין דנון ומוסיף כי המזכ"ל "שמע על הנושא הזה מכולם בישראל, הנשיא, ראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה ואחרים, והוא מבין שזו לא בעיה של כמה משפחות אלא של מדינת ישראל כולה".

על עצם קיומו של ביקור ברצועת עזה מבלי להיפגש עם הנהגת החמאס, נשאל דנון אם העובדה הזו אינה הופכת את הביקור למסוכן מבחינתו של מזכ"ל האו"ם. לדבריו את הסוגיה הזו נכון להשאיר לצוותי הביטחון המלווים את המזכ"ל, ויש לזכור שזו אינה הפעם הראשונה שמזכ"ל או"ם מגיע לביקור ברצועה. "הם מבינים שמדינות העולם רואות בהם ארגון טרור וכך צריך להיות", מצדיק דנון את החלטת המזכ"ל שלא לפגוש את ראשי חמאס.