אורי צפורי
אורי צפוריצילום: אברהם שפירא

תנועת 'דרך חיים' אשר ביוזמתה הניח ח"כ מוטי יוגב את הצעת "חוק המשילות" - הצעה לתיקון חוק יסוד השפיטה המבקשת להסדיר למנוע מבית המשפט את האפשרות לבטל חוקים, מגיבה להכרעת בג"ץ בנוגע למסתננים וקוראת למחוקקים לפעול.

"מוטב שכל השרים וחברי הכנסת, שמדברים עכשיו על הסדרת היחסים בין בג"ץ והכנסת, יאחזו בכלל שהנחילו לנו רבותינו 'אמור מעט ועשה הרבה'", אומר עו"ד אורי צפורי, ראש התא המשפטי בתנועה ומי שניסח את חוק המשילות עליו חתומים 16 ח"כים ממפלגות הקואליציה.

בהצעת החוק נכתב כי היא "נועדה להבהיר באופן חד־משמעי, בחוק יסוד: השפיטה, כי אין זה בסמכותו של ביהמ"ש להכריז על בטלותו של חוק. בהיעדר חוקה שלמה, נתונה סמכות החקיקה לכנסת כנציגת הציבור, ואילו תפקידו של ביהמ"ש מתמצה בפרשנות וביישום החוקים על סכסוכים קונקרטיים שהובאו בפניו".

עו"ד צפורי מזכיר שחוק המשילות מונח כבר כמה חודשים על שולחן הכנסת. "כל אותם שרים, שמתבטאים כעת נגד התערבותו של בג"ץ בהחלטות הכנסת והממשלה, הם אלה שהחליטו בועדת השרים לפני כחודש שלא לקדם את חוק המשילות", הוא מדגיש.

"צריך לזכור שמהבחינה המשפטית ל'מהפכה החוקתית', שהנחיל השופט אהרון ברק, אין הצדקה אמיתית והיא עומדת על כרעי תרנגולת. הסיבה היחידה שהמהפכה הזו נמשכת עד היום היא שתיקת הח"כים והשרים. אילו היו שרי הבית היהודי ושאר שרי הממשלה)מחליטים 'להתאבד' על חוק המשילות כפי שהחליטו 'להתאבד' על חוק ההסדרה, הסאגה הזו כבר מזמן היתה נגמרת", טוען צפורי.

הוא מוסיף כי "קשה להאמין שיש מישהו במערכת הפוליטית שעדין מופתע מפסיקות בג"ץ. פעם אחר פעם בג"ץ מתערב בסוגיות הכי רגישות בחברה הישראלית. בג"ץ כיום הוא למעשה שחקן מלא במגרש הפוליטי, ואף הפך להיות השחקן המכריע בעל המילה האחרונה. את הדבר הזה צריך לתקן ובהקדם".

עו"ד צפורי מתריע כי עד שהנושא הזה לא יטופל, לא צפוי שנראה שינוי של ממש בהתנהלות המדינה ויכולתה להתמודד עם שלל הסוגיות שעל סדר היום. "חודש אלול הוא זמן טוב להתעוררות, כדאי מאד שגם אנחנו כציבור נבין שזו סוגיית ליבה שבגללה אנחנו מוצאים את עצמנו פעם אחר פעם חסרי אונים, כאשר לפתק ששמנו בקלפי אין שום משמעות, וניתן לח"כים סיבה טובה להתחיל לפעול במקום לדבר ולדבר".