ריבלין עם כוכבי הילדים
ריבלין עם כוכבי הילדיםצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף היום (רביעי) בפורום הפיס לחינוך, לשיחה על סוגיות חינוך במדינת ישראל של 2017 שהנחתה הילה קורח יחד עם כוכבי הילדים דליק ווליניץ, טל מוסרי, מיכל ינאי ועדי ביטי.

השיחה עסקה בין היתר בהשפעת הטלוויזיה על החינוך ובחשש התמידי של השפעת התרבות והטכנולוגיה העכשווית על הדור הצעיר.

הנשיא אמר כי "כל דור דואג מה יהיה על הדור הבא. הדוד שלי, אברהם שפירא היה שואל- 'זה נוער זה? זה בררה!', כי ככה אנחנו, תמיד מודאגים מה יקרה לדור שנשאיר אחרינו. אבל בכל פעם אנחנו מגלים נוער יותר נפלא ומופלא, נוער שהגדיל לעשות הרבה מעבר למה שעשה הדור שקדם לו".

כשנשאל הנשיא האם מערכת החינוך נאבקת במגמת השנאה הגוברת בין חילונים, דתיים, חרדים וערבים או אולי בעצם היא שותפה לה, השיב ריבלין "צריך לבוא ולהכיר האחד את האחר ולצערי הרב אנחנו יוצרים מצב שבו אין מפגש ואני מנסה לעשות כמיטב יכולתי על מנת שקהילות תפגשנה.

''לא על מנת להתווכח, אם כי גם להתווכח זה דבר שהוא חשוב, אבל לא כדי להתכווח על מה אני ומי אני ומה אתה ומי אתה, אלא כדי שכל אחד יכיר את אורח החיים של האחר. אנחנו חיים בישראל בארבעה זרמים של חינוך שמנוכרים אחד לשני, כל אחד חי במסגרתו. צורת החיים הזו היא צורך בלעדי כי אנחנו לא יכולים לכפות על אנשים את אורח חייהם. אך עם זאת במערכת החינוך הגיע הזמן להבין את הבעייתיות ולהיפגש. אנחנו צריכים ללמוד את האחר, לדעת את אורחותיו".

כשנשאל על השיח הגובר סביב "ההדתה במערכת החינוך" והחשש של חלק מההורים סביב הנושא אמר הנשיא, "המילה 'הדתה' היא מאוד מתריסה, אנחנו לא פחדנו מיהדות, אנחנו ביקשנו ללמוד אותה כל אחד על פי אמונתו, כל אחד על פי מנהגיו. למדתי בגימנסיה העברית בירושלים. הגימנסיה העברית הראשונה. למדנו תלמוד, לא פחדנו מיהדות.

''למדנו תלמוד כי הבנו שזה אחד מהדברים היסודיים (במקורותינו) ומתוך הצורך שלנו להבין, לשקוד ולראות מהם הרקע והמקורות מהם שאבו אבותינו שהובילו את העם היהודי במשך אלפי שנים. כעם וכדת. א.ב יהושוע, עמוס עוז ואני, כולנו למדנו יחד תלמוד בגימנסיה.

''לפעמים אני חוזר אל אותם ספרים שמהם למדנו ושמהם ילמדו ואני מוכרח לומר שזה בכלל לא חשוב איך נכתב הספר, חשוב איך מלמדים את מה שנכתב, וכאן יש תפקיד חשוב למורים ולמורות", הוסיף ריבלין.

בנוגע למפגשי תלמידים מהמגזרים השונים בחברה במסגרת "תקווה ישראלית בחינוך", המיזם שמוביל בית הנשיא למפגשים בין בתי ספר מכל השבטים סיפר הנשיא כי "התחלנו לפני שלוש שנים כאשר היו לנו 19 בתי ספר שהסכימו להפגש. היום יש יותר מ-400 בתי ספר שנפגשים אלה עם אלה במפגשים חודשיים. פעמים רבות מקיימים שיעורים משותפים בנושאים נייטרלים לחלוטין דרך האינטרנט ויוצרים את התשתית לפגישה. אנחנו מנהלים שיח, מבלי שנכפה אורח חיים האחד על האחר".

הנשיא סיים את השיחה באיחולי "חג שמח" לכל תלמידי ישראל לקראת החזרה אל ספסל הלימודים ואמר: "החופש הוא נפלא כאשר אתה יודע שאתה חוזר בחזרה אל בית הספר על מנת לגבש דעה ולגבש אישיות. לימודים הם לא רק החומר שאותו אתה לומד כדי להשיג את תעודת הבגרות.

''לימודים הם להשתתף גם בתנועות הנוער, להכיר וללכת בארץ, ללמוד אותה לאורכה ולרוחבה, לראות את הריה, את נופיה, את אנשיה, לראות את אזרחיה. הצלחנו להקים מדינה כל כך נפלאה ותאמינו לי, לא רק בהשוואה לעולם, המדינה שלנו היא באמת יצירה שהיא פלא בעיני רבים בעולם למרות כל חילוקי הדעות שהיו קיימים בארץ. הצלחנו לעשות דבר כל כך נפלא כמו החברה בישראל למרות כל חילוקי הדעות בין ימין ושמאל, בין חילוניים לדתיים, בין העולים החדשים''.

ריבלין הדגיש, ''לקראת השנה הבאה אני מבקש - הפסיקו עם הויכוח המסית הזה אחד כלפי השני. פוליטיקה זה דבר חשוב, חשוב בדמוקרטיה. אבל לא הכל פוליטיקה. בואו נבין שאנחנו כולנו חיים כאן בארץ הזו לא כדי לשנוא אחד את השני''.