הצפות ביוסטון בעקבות סופת הארווי
הצפות ביוסטון בעקבות סופת הארוויצילום: רויטרס

בטקסס ממשיכים האזרחים להתאושש מסופת ההוריקן ''הארווי'' שנמצאת כבר מאחוריהם, אחרי שהותירה גם נפגעים בנפש ובעיקר הרבה מאוד אנשים ללא קורת גג.

קונסול ישראל ביוסטון, גלעד כץ, מתאר את המצב הנוכחי באזור בשיחה עם ערוץ 7. "הוריקן הארווי הוא הקשה ביותר שפגע בחופי טקסס, יש אומרים בעשר השנים האחרונות ואחרים אומרים בעשורים האחרונים.

''הסופה הסתיימה, וכעת נותרה בקרת נזקים - לבדוק מי נפגע, מה עומק הפגיעה ולאחר מכן יצטרך כל אחד לראות מה הוא עושה ואיך הוא ממשיך הלאה. זה שלב מאוד קשה לכל העיר יוסטון ולכל הקהילות בה''.

איך עברה הקהילה היהודית את הסופה?

"הקהילה היהודית פה מונה בין 50 ל-60 אלף יהודים. היא מאוד ציונית, שורשית וחזקה. לצערי הרב, הקהילה היהודית היא אחת הקהילות שנפגעה הכי קשה ביוסטון. הסיבה היא הקרבה לנחל שזורם לרוחבה של העיר.

''השכונות היהודיות היו הראשונות שנפגעו ויש קהילות שאחוזים ניכרים מבתי חברי הקהילה הוצפו. יש בית כנסת אחד שיצא מכלל שימוש, בית כנסת נוסף נפגע ויצטרכו לראות מה עושים לגביו, וגם מרכז הקהילה נפגע קשות ויצא מכלל פעילות".

"לגבי בתי הספר - אחד מהם לא נפגע, מצבם של שניים אחרים עדיין לא ברור ובית ספר שלישי כנראה לא נפגע או שנפגע קל מאוד. ברמה הקהילתית, הקהילה היהודית נמצאת היום באחד המצבים הקשים ביותר מאז הגעתם לפני כ-40 שנים של ראשוני הקהילה ביוסטון".

מה עושים אלו שבתיהם נפגעו? לאן הם מתפנים?

"יש כאלה שהתפנו למלונות, אחרים התפנו לבתים של חברים. יש גם מי שהתפנו לבתי ספר יהודיים שהפכו למקומות מקלט. כל זה ברמה המיידית. מה תעשה כל משפחה? אנשים צריכים להבין שעולה המון כסף לשפץ בית. בנוסף, הרבה מכוניות שחנו ברחובות ובקרבת הבתים נהרסו. כך שמלאכת השיקום לא רק שתיקח הרבה זמן אלא היא גם מאוד יקרה. יש אנשים שזו הפעם השלישית שביתם נפגע".

כץ מספר כי כבר פנה לקבל סיוע מארגונים ומשרדי ממשלה בישראל. "יצרתי קשר עם ארגונים גם במדינת ישראל, כמו משרד התפוצות בראשות השר נפתלי בנט שמאוד קשוב לעניין, נתן שרנסקי מהסוכנות היהודית קשוב גם כן, כמו גם משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה. כולם בודקים מה ניתן לעשות באופן המיידי ובהקשר היותר רחב בהמשך".

"הסיפור הזה הולך ללוות את הקהילה לאורך חודשים ארוכים", הוא אומר ומספר על אחת הדילמות המשמעותיות ביותר שעומדות בפני הקהילות.

"עכשיו אנחנו ממש בפתחם של חגי ישראל, ובתי הכנסת הם המקום הכי מבוקש לכל הקהילות היהודיות מכל הזרמים - וכולם דואגים מה הולך להיות בחגים. בימים הקרובים הקהילות אמורות להתכנס ולקבל החלטות לגבי ההיערכות לשבתות, לחגים ולאחר מכן לקבל החלטה אסטרטגית מה עושים הלאה".

הקונסול הישראלי מדגיש כי "למרות המכה הקשה הקהילה מאוד חזקה עם אנשים מאוד אופטימיים ומאמינים. הם אולי קצת שפופים עכשיו, אבל מההיכרות שיש לי עם האנשים ברור לי שהם יתגברו על זה ויצליחו לשקם את כל המכות שחטפו כקהילה וכפרטים. אני בטוח שהקהילה תצא חזקה ומאוחדת יותר. על מפגעים מסוג זה נאמר 'עת צרה ליעקב וממנה יוושע'.

ברמה האישית - איפה תפס אותך ההוריקן?

"הרמה האישית חשובה פחות. ניתנה לנו הנחייה ממשרד החוץ להתפנות מהעיר ועזבנו ממש כשהתחיל ההוריקן. לצערי הרב הבית שלנו נפגע. אני לא יודע בדיוק לאן אנחנו נחזור, אבל אני לא דואג - ומקווה מאוד שהכל יהיה בסדר. הקונסוליה כבר סגורה מיום שישי ואני מקווה שהיא תיפתח בתחילת השבוע הבא".