השר חיים כץ
השר חיים כץצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

האם נרקמת מאחורי הקלעים תכנית במסגרתה בקרוב ישתנה הסטטוס-קוו ומשחקי הכדורגל יקבלו אישור להתקיים בשבת?

במכתב אותו שלחו בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לפני זמן קצר לחברי הכנסת שומרי המצוות נכתב כי ראש הממשלה נתניהו זימן להערב (חמישי) את ראשי המפלגות החרדיות לפגישה חשאית בלשכתו במסגרת מאמציו להגיע להסכמות סביב הסטטוס קוו בנוגע לחילולי השבת.

גורמים המעורים בסוגיה אומרים כי בכוונת נתניהו להציע לחרדים לאשר לשר העבודה והרווחה חיים כץ להוציא היתר עבודה בשבת לענף הכדורגל בתמורה להפסקת עבודות התשתיות ברכבת בשבת.

כזכור, לפני כשנתיים עתרה התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לבג"ץ בשם מאות שחקני כדורגל בטענה כי החיוב לקיים את משחקי הכדורגל בשבת פוגע בשחקני הכדורגל ואוהדי הקבוצות שומרי המסורת. בית המשפט נענה לעתירה וקבע כי משחקי הכדורגל בשבת מנוגדים לחוק יום המנוחה.

בית המשפט נתן צו ביניים המורה לממשלה להפסיק את המשחקים בשבת אלא אם כן יוצא היתר ענפי גורף שייחתם על ידי ועדת שרים מיוחדת שלא התכנסה מזה כ-50 שנה. לאחרונה נראה כי רבים פועלים בניסיון להשיג היתר גורף שכזה, שיפגע כאמור באלפי ספורטאים, עשרות אלפי אוהדים וחלק גדול ומרכזי בעם.

לטענת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, מי שעומד מאחורי התכנית והדיל הסודי הוא שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שמנסה לרתום אליו את שרת התרבות והספורט מירי רגב ובכך לתפור דיל שקט עם ראשי המפלגות החרדיות, דיל שנקרא בשם "רכבת תמורת כדורגל" ובמסגרתו יכשירו את חוקיות המשחקים בשבת, אך בינתיים הדיל לא נושא הצלחה.

גורמים בענף הכדורגל חוששים כי בג"ץ יורה להפסיק את המשך המשחקים בשבת, ומקווים שראש הממשלה יצליח הערב ללחוץ על המפלגות החרדיות להסכים לפשרה. בינתיים, ראשי המפלגות החרדיות מתלבטים כיצד להכריע והפגישה נדחתה ליום ראשון בשבוע הבא.

יש לציין, כי על אף שהממשלה נמצאת עם הגב לקיר כיוון שעליה להשיב לבג"ץ תוך שבועיים מדוע לא אכפה עד כה את חוק שעות עבודה ומנוחה על ענף הכדורגל, קשה להאמין כי דיל שכזה ייצא לפועל זאת מאחר שרכבת ישראל הינה חברה פרטית ולא תפסיק עבודותיה בשבת בשביל כדורגל.

בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית מביעים התנגדות לפשרה המסתמנת: "לא יעלה על הדעת שבתמורה להפסקת חילול שבת של עשרות בודדות של עובדים שייתכן שהם בכלל אינם יהודים, נסכים לתת גושפנקא לחילול שבת של אלפי שחקנים, שוטרים, סדרנים, צוותי שידור ופי כמה וכמה אוהדים וצופים".

ש׳ שחקן בליגת העל שיוצג על ידי התנועה הביע גם הוא אכזבה מהמתווה המוצע: "במצב הנוכחי מחייבים את הקבוצות לשחק בשבת. זה פשוט הזוי שיהודי שומר מסורת מחויב במדינת ישראל לבחור בין אהבתו לכדורגל לבין שמירת מצוות. אל תמכרו את השבת שלי בתמורה לרכבת שלכם".

מלשכת השר חיים כץ נמסר בתגובה כי אין דיל כזה. גם מלשכתה של השרה רגב נמסר כי אין דין ולשרה לא ידוע על דיל כזה.