מסתננים (ארכיון)
מסתננים (ארכיון)צילום: פלאש 90

שר הפנים, אריה דרעי, ושרת המשפטים, איילת שקד, קיימו היום (ראשון) דיון במטרה לקבל החלטות לנקיטת צעדים בעקבות פסק הדין של בג"ץ בנושא הרחקת מסתננים מישראל.

בפתח הדיון הבהירו השרים כי פסק הדין שניתן על ידי שופטי בג"ץ לפני מספר ימים הוא אבן דרך משמעותית, המחייבת קבלת החלטות מיידיות לגבי המשך התנהלות הרשויות בנושא היציאה מרצון של המסתננים.

"מה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר השר דרעי. הדיון נסוב סביב סוגיית היציאה גם ללא הסכמת היוצא והצבת שתי אפשרויות בפניו: יציאה למדינה שלישית או שהייה במתקן במשמורת.

במהלך הדיון הוחלט על שני צעדים: תיקון ההסכם מול המדינות אליהן יוצאים המסתננים ובחינת תיקוני חקיקה.

שר הפנים, אריה דרעי, ציין כי לצד המהלכים המשפטיים, לא יוכלו עוד מעסיקים להעסיק מסתננים שסרבו לצאת מרצונם ושוחררו ממשמורת. "לא יתכן שמסתנן שסירב לצאת, ישוחרר ממשמורת לחיים חופשיים ונורמטיביים ויועסק על ידי ישראלים, תוך התעלמות מצעדי המדינה להוביל ליציאה מהארץ".

"מעסיק שיאפשר תעסוקה למסתנן שסירב לצאת מרצון, יסתכן בפתיחת תיק העסקה בניגוד לחוק ויוטל עליו קנס", הוסיף השר דרעי.

שרת המשפטים, איילת שקד, ציינה כי "פסק הדין מאפשר למדינה להוציא מסתננים גם ללא הסכמתם.
נדרש תיקון מינורי להסכמים עם המדינות השלישיות ולכן נפעל לתקנו, זאת על מנת להוציאו אל הפועל ובכך יעמוד במבחני פסק הדין".

במהלך הדיון עלו צעדים נוספים שעיקר מטרתם תהיה להוות תמריצים משמעותיים למסתננים לצאת מישראל, אם מרצון ואם ללא הסכמה מלאה. השרים הבהירו כי הצעדים מחייבים פעולות בהקדם האפשרי וסיכמו להפגש להמשך דיון.

בדיון השתתפו מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה רועי שניידורף, דינה זילבר ורז נזרי, נציגי רשות האוכלוסין וההגירה, נציגי משרד המשפטים, נציגי משרד החוץ ונציגי משרד האוצר.