עו"ד חיים בלייכר
עו"ד חיים בלייכרצילום: חוננו

נשיא בית המשפט הצבאי לערעורים, אל"מ נתנאל בנישו קיבל בשבוע שעבר את הערעור שהוגש על צו הגבלה ופיקוח מיוחד שנחתם בידי אלוף פיקוד מרכז רוני נומה והוצא כנגד נערן בן 14 תושב השומרון.

על פי הצו, נאסר על הנער לשהות בשטחי איו"ש, מלבד תחום יישוב מגוריו וכן נאסר עליו לקיים קשר ישיר או עקיף עם 22 אנשים, במשך חצי שנה. בנוסף מחייב הצו את הקטין להישאר בבית הוריו מהשעה 22:00 עד לשעה 6:00 בבוקר מידי לילה.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר ייצג את הנער טען בפני בית המשפט כי לא נערך שימוע כנדרש ולא הוסבר מדוע נער בן 14 נדרש להתמודד עם סנקציות כה חריגות וקשות.

בפסק הדין כתב השופט "התרשמתי כי הפרפראזה כוללנית מידי והיא אינה מאפשרת להבין מה היא העילה לצו ולו בקווים כלליים".

בפסק הדין תקף אל"מ בנישו את מפקד כוחות צה"ל באיו"ש על אי עריכת השימוע טרם הוצאת הצו. "עמדנו לא פעם על הכלל לפיו נדרשת האפשרות לאפשר למיועד להגבלה לטעון את טענותיו בטרם מתקבלת ההחלטה הסופית על הוצאת הצו".

"עמדתי על הפגיעה המוגברת הנגרמת מעצם שימוש בצווים מנהליים נגד קטין כה צעיר", הוסיף השופט. "גם אם לא היה מנוס מהטלת הגבלות, נדרש היה לקצר את אורכן על מנת לבחון את השפעתן מחדש על הקטין לאחר פרק זמן קצר יותר. במיוחד אמורים הדברים כאשר מצויים אנו בפתח שנת לימודים, ונכון לאפשר לקטין הזדמנות להשתלב במוסד לימודים, גם אם זה נמצא באיזור, דבר אשר היה נמנע אל פי הצו".

"לנוכח האמור, לאור גילו של המערער והעובדה כי זהו הצו הראשון המוצא בעניינו, הגעתי למסקנה כי אמנם יש לאשר את הצו, אך זאת תוך קיצור תקופתו, כך שיפוג בתאריך 21.08.17", סיכם אל"מ בנישו את הכרעתו.

אביו של הנער אמר בתגובה להחלטה, "אני שמח שהשופט הבין שהדרך לטיפול בנערים שלא הולכים בתלם ומביעים לעיתים כאב ומחאה על המצב הביטחוני הקשה, צריך להיות בדרך של טיפוח והכוונה חינוכית ולמעט עד כמה שאפשר בדרך הדורסנית והקשה של הצווים המנהליים, שמונעים מהנערים להתפתח בצורה בריאה וטובה".

עו"ד בלייכר הוסיף, "אנחנו מברכים את בית המשפט על כך שהכיר בבעייתיות של צווים מהסוג הזה כלפי קטינים. אנו מקווים שהתופעה זאת של צווים מנהליים תופנה כלפי הטרור של האויב הערבי ולא כלפי אזרחים אשר השדרות נגדם ככל היותר הם במעשי מחאה כלפי הטרור הערבי".