נתניהו עם עמיתו המקדוני
נתניהו עם עמיתו המקדוניצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בצהריים בירושלים עם ראש ממשלת מקדוניה זורן זאייב.

ראש ממשלת מקדוניה הגיע לישראל בראש משלחת יחד עם סגן ראש הממשלה, סגן ראש הממשלה ושר הפנים, שר הכלכלה ושר החקלאות. לרה"מ נתניהו נלוו שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן וסגן השר מייקל אורן.

במהלך הפגישה שוחחו המשלחות על העמקת שיתוף הפעולה הכלכלי והמדיני בין ישראל למקדוניה; בעיקר בתחומי האנרגיה, חקלאות, הקמת סטארט-אפים וטכנולוגיה.

ראש ממשלת מקדוניה הזמין את רה"מ נתניהו לביקור רשמי במקדוניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את עמיתו ואמר, "ראש הממשלה, ברוך הבא, אתה ופמלייתך. זהו רגע נפלא ביחסינו. אני חייב לומר שזה יכול היה להיות רגע של משבר, כיוון שהפסדנו 0-1 לקבוצת הכדורגל של מקדוניה. אני מבין שהיית נוכח במשחק, בפעם הבאה אולי אגיע למשחק החוזר, אבל ברכותיי על הגעתך לכאן".

"שתינו מדינות קטנות, מדינות דמוקרטיות, בעלות זיקה חזקה", ציין נתניהו, "הדבר בא לידי ביטוי לאחרונה כששלחנו כמה מטוסי כיבוי לסייע בכיבוי שריפות יער. אנו חברים טובים במזג אוויר טוב ובמזג אוויר רע, בימים סוערים וגשומים או בימים של אש. אנחנו להוטים להתקדם לקראת עתיד טוב יותר. בכוונתנו לשוחח על מגוון רחב של תחומים בהם נוכל לשתף פעולה לטובת עמינו ומדינותינו".

"אנו זוכרים גם את הטרגדיה שפקדה את יהודי מקדוניה לפני 75 שנה. אנו תמיד זוכרים זאת, ואנו מאוד מאוד שמחים על ההזדמנות לשוחח איתך הן על היחסים הבילטראליים שלנו וכן על העמידה לצדה של ישראל בפורומים בינלאומיים. זה משהו שמקדוניה עושה, ואנו מעריכים זאת ומקווים שתמשיכו לעשות זאת. לכן, מכל הסיבות הללו, אני מבקש לקבל אותך בברכה בירושלים. ברוך הבא", הוסיף נתניהו.

ראש ממשלת מקדוניה ציין, "יש לנו הכבוד לפגוש את האישים הנכבדים כאן בישראל. כפי שאתם יודעים, אתמול נפגשנו עם נשיא המדינה וגם הייתה לנו פגישה מצוינת עם הקהילה העסקית. ראינו את חברות הסטארט-אפ, מנועי הצמיחה, ביקרנו בחברות חשובות מאוד בישראל, בתקווה שהם יוכלו לסייע לנו לקדם את שיתוף הפעולה, בייחוד בתחום הכלכלי".

לדבריו, "אין בינינו לבין ישראל סוגיות או שאלות פתוחות. אנו מדינות מאוד ידידותיות ואנו שמחים מאוד להיות כאן בישראל. אנו מקווים ששיתוף הפעולה שלנו יתקיים בעיקר בשני רבדים. הרובד הראשון, שבו ישראל מצטיינת בזירה הבינלאומית, הוא שיתוף פעולה בתחום הביטחוני ולמען שלום עולמי, ואני מקווה שבאמצעות ארגונים כמו נאט"ו, אליו אנו מתכוונים להצטרף כחברים, נמשיך את שיתוף הפעולה עם ישראל בדרך זו, כיוון שאיום הרדיקליזם והקיצוניות נוכח מאוד באזור זה נגד ישראל, אבל גם נגד מדינתי הקטנה מקדוניה וגם נגד האזור כולו במערב הבלקן. אנו משתפים פעולה בתחום הביטחון וההגנה ואני יודע שנגביר את שיתוף הפעולה הזה כיוון שזה אינטרס של שתי המדינות ואזרחיהן".

"אני מקווה שנוכל ללמוד רבות מישראל בכל התחום של הי-טק, סטארט-אפ, שנוכל לייצר מקומות עבודה עבור הצעירים שלנו. זה אחד הדברים החשובים עבור כל ראש ממשלה ועבור כל ממשלה וגם עבור ממשלתי. אנו ממשלה חדשה, בת 3 חודשים, וזה אחד הביקורים הראשונים שלי, ואני שמח מאוד להיות כאן בישראל עם משלחת של הממשלה", הוסיף זאייב.

זאייב הוסיף, "ברצוני לאשר שוב שמקדוניה מעריכה עמוקות את המורשת התרבותית של העם היהודי במדינתנו. אנו זוכרים את קורבנות השואה עם המסר "לעולם לא עוד". ב-2011 נפתח מרכז ההנצחה לשואת יהודי מקדוניה ומאז 2015 אנו פועלים באופן נמרץ לשיקום מוחלט של בית הקברות היהודי בביטולה ולבנייתו של פארק הזיכרון. זה משהו שאני רוצה להדגיש כאן, בייחוד כמסר מאזרחי המדינה שלי לידידינו, אזרחי מדינת ישראל".

ראש הממשלה נתניהו הוסיף: "תודה רבה. אלה הם פרויקטים חשובים – הנצחת העבר. בלי העבר אין לנו עתיד. אנו לומדים מהעבר כדי להבטיח את העתיד. אני שמח שהייתה לך ההזדמנות לראות את הקדמה הטכנולוגית של ישראל. אנו מקווים לשתף אתכם בה ובתחומים רבים אחרים".