איסור על קריאת הודעות פרטיות של העובד?
איסור על קריאת הודעות פרטיות של העובד?צילום מסך

שופטים בבית המשפט האירופי לזכויות אדם החליטו לקבל ברוב של 11 מול 6 מתנגדים את תביעתו של אזרח רומני בשם בוגדן ברבולסקו, שתבע את מעסיקו לאחר שזה בדק הודעות פרטיות ששלח ברבולסקו מתיבת הדואר האלקטרוני של מקום העבודה שלו.

השופטים קבעו כי לעובדים ישנה זכות לפרטיות גם במקום העבודה, ועל המעסיקים אסור לבדוק את ההודעות הפרטיות ששלחו, גם אם השתמשו בתיבת דוא"ל של מקום העבודה לצורך כך.

הפסיקה התקדימית עשויה להשפיע על יחסי מעסיקים ועובדים ברחבי העולם. "מעסיק אינו יכול הפחית את החיים החברתיים של העובד במקום העבודה עד לאפס. כיבוד החיים הפרטיים והפרטיות של התכתובות של העובדים ממשיכה להתקיים, גם אם ניתן להגביל אותה במידה הנדרשת" כתבו השופטים.

ברבולסקו הגיש את התביעה נגד מעסיקו לשעבר, לאחר שלטענתו הוא בדק את ההודעות הפרטיות ששלח מחשבון הדואר האלקטרוני של מקום העבודה שלו. הוא סיפר בכתב התביעה כי שלח הודעות לאשתו ולאחיו מחשבון הדוא"ל של מקום העבודה, והמעסיק קרא את ההודעות האלו והחליט לפטר אותו מעבודתו.

הוא טען כי הפיטורים נוגדים את סעיף 8 בחוק האמנה האירופית לזכויות אדם הקובעת כי "יש להבטיח כיבוד של חיים פרטיים, חיי משפחה והתכתבויות של של אזרחים".

השופטים העבירו ביקורת על בתי המשפט ברומניה שדחו תביעה קודמת של ברבולסקו נגד המעביד שלו בגין "הפרת הפרטיות", וקבעו כי "לעובדים נשמרת הזכות לפרטיות ולחיים חברתיים במקום העבודה, גם במידה והעובד משתמש לצורך כך בחשבונות דואר או רשתות חברתיות של מקום העבודה".

הפסיקה התקדימית עשויה להשפיע על יחסי עובד – מעביד בכל מדינות האיחוד האירופי. עד היום התאפשר למעסיקים לבדוק את ההתכתבויות הפרטיות של עובדים שנעשו ממחשבי מקום העבודה או חשבונות דואר אלקטרוני של העבודה, אולם כעת יוכלו העובדים לדרוש שמירה על פרטיותם גם במהלך שימוש אישי בחשבונות הדואר האלקטרוני במקומות העבודה.