אולפן טלויזיה
אולפן טלויזיהצילום: אייסטוק

החלטת יו"ר מועצת הכבלים והלווין, ד"ר יפעת בן חי שגב, להגיש למועצה הצעת החלטה לחילוט הערבויות של ערוץ 20 כצעד ראשון לקראת סגירתו, היא מופע מפעים של צביעות רגולטורית.

נכון, ד"ר בן חי שגב צודקת אמנם בטענה שהציגה ולפיה הדרג הפוליטי התמהמה בטיפול במסגרת החוקית שמכוחה פועל ערוץ 20 ופועלים יתר הערוצים היעודיים.

ד"ר בן חי שגב צודקת גם בכך שעל הנייר, אם מתעלמים לרגע ממכלול הנסיבות הנוגעות לדבר, ערוץ 20 אכן לא עמד בכמה מתנאי הרשיון שאותו קיבל. דומה שגם אנשי הערוץ יהיו מוכנים להודות בכך. אלא שזו ממש איננה הנקודה החשובה.

הרגולציה על שוק התקשורת בישראל, ולצורך העניין לא כל כך מעניין הפער הסמנטי, האם מדובר על "זכיונות" או על "רשיונות", היא איומה ונוראה. הרים של מחויבויות תוכן וצורה, מכל מיני סוגים ומכל מיני מינים, הפכו את החזקתו של כלי תקשורת אלקטרוני בישראל למשימה כמעט בלתי אפשרית. הסיבה לכך היא כמובן אספירציות אין סופיות של הרגולטורים בנוגע לאופי הרצוי של שידורי טלויזיה.

כתוצאה מכך, במשך שנים רבות, למעשה מאז שהחלו בישראל שידורי תקשורת אלקטרונית על ידי גופים מסחריים, עומדים הרגולטורים בפני אותה בעיה. גופי התקשורת בישראל פשוט לא עומדים בתנאים. לא אחד, לא שניים, לא שלושה, הם פשוט לא עומדים בתנאים. לא בגלל שבראש הגופים הללו עומדים עבריינים, זו ממש לא הסיבה. לא העכבר גנב אלא החור גנב, ולא מפעילי כלי התקשורת אשמים אלא הרגולטור והרגולציה הבלתי אפשרית.

המציאות הזו ידועה לכולם, וכתוצאה ממנה התפתחו כמה שיטות שנועדו לעקוף את הבעיה. כך למשל לאורך שנים נתנו הרגולטורים לגופי התקשורת לרמות אותם בקטנה בנוגע לסיווגם של משדרים לז'אנרים השונים. שיטה נוספת היתה הקלות בדיעבד בתנאי הזכיונות, וזאת, יש לציין, בניגוד לכל היגיון חוקי ומכרזי. ואלו רק שתי דוגמאות למעקפים. המשותף לכל השיטות היתה הבנה שבשתיקה, מלווה בקריצה, שבסופו של דבר הרגולטור קיים בשביל לאפשר לשידור להימשך, לא בשביל לסגור כלי תקשורת. צעדים לכיוון סגירה נעשו, אם בכלל, רק אחרי שנים של הפרות וכשהחוק העמיד את הרגולטור עם הגב אל הקיר.

ההחלטה הצדקנית בעניין ערוץ 20 מהווה הפרה של מסורת שנמשכה שנים. משום מה, דווקא אצל ערוץ 20, נזכר פתאום הרגולטור שרגולציה צריך לאכוף בדווקנות. אל תקנו את הצביעות הזו. אם הרגולציה בעייתית צריך לתקן אותה, לא לסגור את ערוץ 20.