הרב סתיו
הרב סתיוצילום: יוסי זליגר. פלאש 90

יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו מגיב בערוץ 7 למעצרם של ארבעת הרבנים בחשד שהשיגו במרמה "תעודת כושר" המקנה להם יכולת להתמודד על תפקיד רב עיר.

הארבעה שוחררו אתמול למעצר בית בתנאים מגבילים, וחקירת המשטרה נמשכת.

"אני מקווה שהם יצאו נקיים ושחילול השם הגדול הזה יעלם ואפילו יתוקן", אומר הרב סתיו, ''אבל אם זה נכון מדובר בדבר מאוד חמור. את המבחנים האלה עושים בחורים מוכשרים אחרי לימוד של עד חמש שנים. בלתי אפשרי לעבור מבחנים כאלה בשבוע, זה בהיקף דומה למבחני רפואה".

לדבריו יש קבוצות מסוימות שרואות את הרבנות כקרדום לחפור בה, "אני לא רוצה להכליל ואני בטוח שיש מאות בחורים מכל הגוונים שלומדים ועמלים יומם ולילה כדי להתמודד ולהיבחן ביושר, אבל יש קבוצות מסוימות שרואות ברבנות קרדום לחפור בה, הם לא מאמינים במוסד הזה, הם לא חפצים להורות תורה לישראל אלא הם רוצים לקבל את התפקידים הנחשקים.

''חבל שאנשים כאלה משתלבים במערכת", מדגיש הרב סתיו. ''הם רואים ברבנות שררה שאליה הם חפצים להגיע בכל מחיר גם אם לא עשו מבחנים. זה מדאיג. אלה תפקידים חשובים שלפעמים הם ברמה של שיפוט, איזו דוגמא אנשים כאלה נותנים?".

יו"ר ארגון רבני צהר מברך על ההחלטה של הרבנות הראשית להעביר את האחריות על מבחני הרבנות לגורם חיצוני. "זה צעד נכון שהרבנות התחילה לעשות - שחברה חיצונית תבדוק את המבחנים ושתהיה שקיפות מלאה על איכות המבחנים ואופן הנגישות לבוחנים, הבוחנים צריכים להיות עלומים ושלא יהיו פוליטיקאים ועסקנים שבוחשים בקדירה הזאת".

לדברי הרב סתיו, הליך הבחירה של רבני ערים הוא קלוקל ונגוע בפוליטיזציה נוראה, כהגדרתו. "אין ממנים פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכים בו, וכמו שבמושב או קיבוץ בוחרים רב בהצבעה של אסיפת חברים כך צריך שיהיה מנגנון מטעם הציבור שממנה את רב העיר.

''לא יכול להיות שקבוצת עסקנים במשרד הדתות ובמועצה הדתית ובעוד איזה מקום יחליטו בשביל עיר שלמה מי יהיה הרב", מדגיש הרב דוד סתיו.