מתנדבי איחוד הצלה
מתנדבי איחוד הצלהצילום: דוברות איחוד הצלה

מסקר חדש מגלה כי רק 10% מהישראלים יודעים לבצע פעולות החייאה אפקטיביות במידה ויתקלו באדם שמתמוטט ונזקק להגשת עזרה ראשונה מצילת חיים.

הסקר נערך עבור "איחוד הצלה'' לקראת יום העזרה הבינלאומי שיצוין ברחבי העולם בסוף השבוע הקרוב וביום ראשון בישראל. את הסקר ערכו רפי סמית ואולגה פניאל ממכון סמית למחקר.

לא כל הישראלים מודעים או מודים בחוסר ידיעתם לבצע החייאה. 30% סבורים כי הם יודעים לבצע החייאה טובה מאוד או די טובה. 70% הודו שאינם יודעים לבצע החייאה כלל או לבצע החייאה לא מספיק טובה.

הדבר מפתיע לאור ממצאים נוספים שעלו מן הסקר. 64% מהנשאלים ציינו שלמדו לבצע החייאה במסגרת כלשהי - בעיקר עשו קורס של עזרה ראשונה בצבא (27%), קורס חובשים בצבא (2%), קורס עזרה ראשונה במסגרת אזרחית (41%), קורס חובשים במסגרת אזרחית (1%) או למדו במסגרת לימודי מקצוע רפואי (7%).

31% מהנשאלים ציינו שלא למדו לבצע החייאה אף פעם. יותר נשים הודו כי הן אינן יודעות לבצע החייאה - 77% לעומת 60% מהגברים. 39% מהנשים שהשתתפו בסקר ציינו כי מעולם לא למדו לבצע החייאה לעומת 24% מהגברים.

עוד עולה מהסקר כי מרבית מהנשאלים לא ינסו כלל לבצע החייאה באדם ללא הכרה, דופק ונשימה. 58% מהנשאלים ענו כי אם היו נקלעים לסיטואציה כזאת היו מחפשים מישהו אחר שיבצע החייאה (44%) או הודו שלא ידעו מה לעשות (14%).

כאשר בוחנים מה קורה בפועל בהתמודדות עם אירוע חירום רפואי, רק 24% מנשאלים שנתקלו במקרה הדורש ביצוע החייאה, באמת ביצעו או ניסו לבצע פעולות מצילות חיים. 29% מהאנשים שנתקלו בעבר בפצוע הודו שהם “קפאו” ברגע האמת ולא ביצעו החייאה או ניסו לסייע.

הסקר בוצע בפאנל אינטרנטי בקרב 700 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה) במטרה לבדוק את מידת הידע והיכולת של הציבור לבצע פעילויות החייאה במצבי חירום לפני הגעת צוותי עזרה ראשונה מקצועיים. טעות הדגימה הינה 3.7%.

מנכ"ל איחוד הצלה, משה טייטלבוים, התייחס לנתונים ואמר כי "ההצלחה של טיפול רפואי מציל חיים תלויה גם בעזרה הראשונה שמגישים עוברי אורח או בני משפחה. אנו באיחוד הצלה רואים חשיבות עליונה בהדרכה של הציבור לביצוע נכון של החייאה ופעולות מצילות חיים נוספות עוד טרם הגעת מתנדבי איחוד הצלה למקום.

''לכן השקענו בשנים האחרונות משאבים רבים בהדרכת הורים ומשפחות בקורסי 'משפחה בטוחה', קורסים קצרים של ארבע שעות בהם לומדים המשתתפים לבצע פעולות מצילות חיים שמסייעות עד להגעת כוחות רפואת חירום''.

טייטלבויים הדגיש, ''לקראת יום העזרה הראשונה אנו קוראים לציבור להירשם לקורסים אלו שכבר הוכיחו את עצמם. חלק ממשתתפי 'משפחה בטוחה' דיווחו כי במקרי חירום הם הגישו עזרה לבני משפחה ואנשים קרובים והצילו את חייהם".