המפגש. היום
המפגש. היוםצילום: מקבולה נסאר

יו"ר קרן ויקימדיה העולמית, כריסטוף הנר, אשר ביקר בארץ לרגל חגיגת עשור לפעילות ויקימדיה ישראל, פגש תלמידים מכיתות ט' ו-י' משלושה בתי ספר תיכוניים בבאקה אל גרבייה.

מדובר בתלמידים המשתתפים בתכנית "תלמידים כותבים ויקיפדיה בערבית". במפגש לקח חלק גם ראש עיריית באקה אל גרבייה, עו"ד מורסי אבו מוך.

בשנת הלימודים האחרונה כתבו התלמידים כ-40 ערכים בוויקיפדיה בערבית בתחומי בתחומי הגאוגרפיה והספורט ובתחומי העניין האישיים שלהם.

בניגוד לפעילות בוויקיפדיה העברית, שם מסייעת הקהילה העברית לפרויקט, בוויקיפדיה בערבית מתקיים הפרויקט באופן עצמאי, והתלמידים מונחים שלא לכתוב על ערכים בתחומי הפוליטיקה והסכסוך.

תכנית "תלמידים כותבים ויקיפדיה" היא תכנית הדגל של ויקימדיה ישראל. במסגרת התכנית, התלמידים יוצרים ערכים חדשים ומרחיבים ערכים קיימים כחלק ממטלותיהם הלימודיות. התכנית פועלת זו השנה הרביעית ברציפות, ועד כה השתתפו בה למעלה מ-4,000 תלמידים. לאחר הצלחת התכנית במערכת החינוך דוברת העברית, בחצי השנה האחרונה החל פיילוט להפעלתה במערכת החינוך דוברת הערבית.

יו"ר קרן ויקימדיה אמר במהלך המפגש עם התלמידים והמורים: "הפרויקט הזה הוא תרגום של החזון של ויקיפדיה למציאות ממשית. דווקא פה בבאקה אני רואה רוב נשי, וזה יתרון משמעותי של התכנית. נשים בכלל ונשים ערביות בפרט אינן מיוצגות מספיק בתנועה שלנו. בוויקיפדיה הערבית חסרים ערכים רבים, ואני שמח לראות את התלמידות והתלמידים הצעירים האלה שפועלים יחד עם המורים שלהם, דווקא מתוך ישראל, כדי להרחיב ולהגדיל את ויקיפדיה בערבית. באמצעות הפרויקט, התלמידים מקבלים כלים להעצמה וידע חדש אשר יכול לעזור להם לפרוץ קדימה ולהרחיב את אופקיהם ואת האפשרויות שלהם בחיים".

במהלך המפגש, ערין לחאם, אחת התלמידות שהשתתפו במחזור האחרון של התכנית, סיפרה למר כריסטוף הנר על הערך שכתבה על ההיסטוריון המצרי חאלד פהמי: "במהלך כתיבת הערך גיליתי שפהמי היה ילד עני שגדל להיות איש חשוב ומרכזי. הכתיבה לימדה אותי על אדם חשוב ומעניין, אבל חשוב מכך - התרגשתי מהעובדה שאפשרתי לאחרים ללמוד עליו. בפעם הבאה שילד יחפש עליו מידע בגוגל, הוא יקרא את הערך שאני כתבתי וילמד ממנו".

עו"ד מורסי אבו מוך, ראש עיריית באקה אל-גרבייה אמר לתלמידים: "זהו פרויקט חשוב מאין כמוהו. אני מעודד אתכם להמשיך לכתוב בוויקיפדיה, בייחוד על נושאים הקשורים לעיר שלנו".

ד"ר דליה פדילה, שיזמה את הפרויקט בעיר ביחד עם עמותת ויקימדיה ישראל, אמרה: "זה פרויקט ייחודי, שמעצים את התלמידים ואת החברה הערבית כולה".