שולחן עורך עם זקני השבט
שולחן עורך עם זקני השבטצילום: אייסטוק

כולנו מכירים את ההתרגשות האוחזת בנו לקראת החגים.

ההכנות, הבישולים של כל המטעמים האהובים עלינו, הבגדים החגיגיים והכי חשוב - הבילוי בחיק המשפחה עם הילדים, ההורים, הסבים והסבתות, האחים והאחיות, הדודים והדודות וביחד ליצור חוויות וזיכרונות הנשארים לעד. ההתרגשות הולכת וגדלה לקראת ערב החג.

אוכלוסיית הדור השלישי מצפה אף יותר לתקופת החגים על מנת להיות קרובים יותר למשפחתם ולהפיג מעט את השגרה והבדידות המוכרת להם מחייהם היומיומיים.

אך יחד עם זאת יש לזכור שתקופה זו יכולה להעלות תחושות ורגשות מעורבים, בעיקר אצל האוכלוסייה הקשישה. הציפייה הגדולה לבילוי עם המשפחה והרצון העז להרגיש שייכות אמיתית בהוויית החג יכולה לעיתים להוביל לאכזבה ותסכול כשציפיותיהם אינן נענות.

עלינו להיות מודעים לקשיים המלווים את האוכלוסייה הבוגרת ולהתאים את ערב החג ליכולתם התפקודיות והקוגניטיביות של אוכלוסייה זו. חשבנו על 10 טיפים שעל ידי הכנה וארגון מראש יעזרו לקשישים לעבור את החג בנעימים:

ירידה בשמיעה הינה תופעה שכיחה בגיל המבוגר. חשוב להושיב את הקשיש ליד מנהל הטקס על מנת שיוכל לשמוע בבירור, ולהיות שותף פעיל ואף לנהל את הטקס. יש לדבר בקול חזק, איטי וברור. במהלך הטקס יש לנסות ולשמור על שקט ככל שניתן על מנת שלא יווצרו רעשי רקע המפריעים לקשיש לעקוב ולשמוע את הנאמר.

היות ואחוז גבוה מאוכלוסיית הקשישים סובלים מדחיפות ותכיפות במתן השתן, יש לתת את הדעת על מיקום ההושבה בשולחן כך שהקשיש יוכל ללכת לנוחיות בכל רגע שיחפוץ בו, מבלי שיפריע למהלך הטקס וליושבים סביב השולחן.

שולחן החג עתיר במטעמי החג אשר באים באין ספור טעמים ומרקמים. חשוב מאוד להקפיד על הימצאות מרקמים המתאימים לתזונת האורח הקשיש. לדוגמא, אוכל במרקם רך או טחון לאורחים עם קשיי בליעה.

יש להימנע ממזונות המכילים עצמות קטנות כדגים ועופות.

יש להקפיד על מפיות וכלים נוחים לאכילה.

מומלץ להימנע מאכילת יתר אצל הקשיש על מנת שלא יכביד על קיבתו ויגרום לעייפות מוקדמת.

יש להגיש מנות מדודות, מגוונות וקטנות על מנת שיוכל ליהנות מכל מטעמי החג. עם זאת, אין צורך לעודד את האורח הקשיש לאכול מעבר ליכולתו ורצונו.

עקב נטילת תרופות כרוניות יש להיזהר ממתן משקאות המכילים אלכוהול מחשש לפגיעה במערכות הגוף. ניתן לשתות מעט יין במהלך הקידוש.

ככל שמגיעים לשיבה טובה, לעיתים ישנה ירידת זיכרון שגורמת לקשיש אי נוחות ואף חרדה. לכן יש להציג לאורח הקשיש את בני המשפחה באופן מסודר וברור ויש להשתדל ולהימנע מ"חידונים" ו"משחקי ניחוש" של שמות בני המשפחה העלולים לגרום למבוכה ואי נוחות לקשיש.

לאוכלוסיה הקשישה יש סכנה מוגברת לנפילות. מרבית הנפילות מתרחשות בבית, על אחת כמה וכמה בסביבה שאינה מוכרת. יש להמנע ככל שניתן ממכשולים במעברים (רהיטים, שטיחונים קטנים) ולהקפיד על תאורה מתאימה בפרוזדורים ובחדרי השירותים.

אנו משוכנעים שבתכנון נכון ועזרה הדדית ניתן להעניק לבני המשפחה הקשישים תחושת שייכות ונוחות במהלך ערב החג, דבר היכול לתת סיפוק ונחת לזקני השבט.

"הלומד מן הקטנים, למה הוא דומה - לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגיתו, והלומד מין הזקנים , למה הוא דומה - לאוכל ענבים בשלות ,ושותה יין ישן".

מאחלים לכולכם שנה טובה ומבורכת על כל עם ישראל.

הכותבות הינן ד"ר עירית קנתור, מומחית ברפואה גריאטרית, וענבל סיקורין, אחות ראשית, מרפאת ניאמדיק – מרפאת מומחים לגיל השלישי.