נתניהו עם נשיא טוגו. ארכיון
נתניהו עם נשיא טוגו. ארכיוןצילום: חיים צח, לע"מ

פסגת ישראל אפריקה תידחה: נשיא טוגו קיים התייעצות משותפת בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה הוחלט על דחיית כינוסה של הועידה, למועד חלופי שיוסכם בין המדינות.

הפסגה אמורה הייתה להתקיים בחודש אוקטובר בלומה, אך נשיא טוגו הדגיש כי הבטחת הצלחת האירוע החשוב מצריכה הכנות משמעותיות והערכות מורכבת.

נשיא טוגו הודה ושיבח את ראש הממשלה על נחישותו לחזק את קשרי שיתוף הפעולה בין מדינתו לבין מדינת ישראל, ואת הירתמותו האישית להבטחת הצלחתה של היוזמה לקיים את הפסגה.

הוא גם הדגיש כי מפגש זה מיועד לאחד את המאמצים כנגד האיום על השלום והביטחון הבינלאומי, המערער את היציבות ובולם את פיתוחה של היבשת.

במשרד החוץ מציינים כי ישראל מחויבת להמשיך במאמציה מול יבשת אפריקה כפי שהיא עושה בשנים האחרונות, בין היתר בביקורו של ראש הממשלה בקיץ 2016 ברואנדה, קניה, אוגנדה ואתיופיה, ובפסגת המדינות החברות בארגון ECOWAS בליבריה ביוני 2017, אליה הוזמן ראש הממשלה כאורח כבוד.

"ישראל מאמינה כי מדינות אפריקה וישראל תצאנה נשכרות מהמשך קידום שיתוף הפעולה המעשי ביניהן בתחומים חשובים כגון מים, חקלאות, בריאות וטכנולוגיה", מוסיפים במשרד.

חשוב לציין כי זו לא הסיבה היחידה לדחיית הפסגה. בחודש שעבר פרסמנו כאן כי דרום אפריקה מנסה לפגוע בכל דרך אפשרית בהידוק היחסים המשמעותי שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מדינות ביבשת אפריקה.

המטרה המוצהרת של המהלך של נתניהו היא למנוע את הרוב האוטומטי נגד ישראל באו"ם, כשמדינות הגוש האפריקני מהוות כרגע חלק מחברות הארגון.

בכיר דיפלומטי בדרום אפריקה טען כי ארצו תחרים את הפסגה המתוכננת להתקיים בעוד חודשיים בטוגו משום שהיא "נועדה לנרמל את היחסים בין מדינות אפריקה לבין מדינה שכל עניינה הוא כיבוש של עם אחר".

הוא הוסיף כי ישראל "נוהגת בצורה מזעזעת כאשר היא מקיימת מצור על רצועת עזה וגורמת לסבל רב לאוכלוסיה הפלסטינית".

הבכיר ציין עוד כי דרום אפריקה מפעילה לחץ על מדינות נוספות לקיים רב שיח סביב הצורך להחרים את ישראל ולא להדק את הקשרים עימה. "אנחנו לא יכולים להעלים עין מהמאמצים הישראלים לגייס תמיכה מאפריקה וממקומות אחרים, במטרה לערער את העניין הפלסטיני", סיכם הבכיר.

דרום אפריקה אינה לבדה במאבק הזה. גם מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה ומאוריטניה הודיעו כי הידוק הקשרים עם ישראל אינו לטעמן, והן זוכות לרוח גבית מתומכי הפלסטינים באותן מדינות.