גפני: בית המשפט זרק את הרפורמים

שופטי בג"ץ, חנן מלצר, ניל הנדל ודוד מינץ החליטו לדחות את עתירת התנועה הרפורמית, ישראל חופשית, ח"כ תמר זנדברג ועמותת חדו"ש בדרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

הנימוק לדחיית העתירה הוא היעדרה של בקשה רשמית מצד חברה המפעילה תחבורה ציבורית להפעיל קווים גם בשבת.

השופטים ציינו במהלך הדיון כי ללא בקשה כזו נעדרת העתירה בסיס משפטי, ולכן אין מנוס מדחייתה.

בתגובה להחלטת בג"ץ אומר עו"ד שגיא אגמון, סמנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון כי "צר לנו שבג"ץ, למרות שהבין את הצורך החיוני בתחבורה ציבורית בשבת לחלקים גדולים בציבור, קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים".

לדבריו, "משרד התחבורה הוכיח פעם נוספת כי בשל לחץ החרדים הוא מוכן להקריב את צרכיהם של רוב תושבי המדינה, ולהתעלם מרצון הציבור כפי שהוא מתבטא בסקרים שערכה חדו"ש לאורך השנים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), מסרה בעקבות ההחלטה, "בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח אדמה הלוהט שנקרא תחבורה ציבורית בשבת, אך בהחלט פתח לנו דלת לקחת את הצהרות המדינה ברצינות ולהגיש בקשות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכך לבחון אם הם מתכוונים לבחון בקשות כאלה בתום לב. טענת השר כץ שאין 'צורך חיוני' לא עמדה במבחן המציאות, ואם יבחן זאת ברצינות יגלה שיש צורך אמיתי וחיוני. זה שלב אחד נוסף במאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, שנמשיך לנהל בכל הזירות ובכל האמצעים, פשוט כי אין צודק ממנו".

מתנועת ישראל חופשית נמסר, "החלטת בית המשפט אמנם לא מברשת על שינוי, אך התייחסותו להמשך ההליך מהווה הזדמנות מצוינת להביא בפניו את הצרכים האמיתיים של אזרחי ואזרחיות המדינה. לאחר מיפוי צרכים ארצי, אשר במידה רבה כבר החל בחודשים האחרונים במספר ערים על ידי ישראל חופשית וכעת יורחב בסיוע שותפינו, נוכל להבהיר לבית המשפט שהצורך בתחבורה ציבורית בשבת הוא צורך חיוני ונדרש. הציבור מחכה לתחבורה ציבורית בשבת והמדינה חייבת להיות זו שמספקת את השירות הזה".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ציין "פסק הדין לא התקבל בהפתעה, זה היה ברור לחלוטין. היו נסיונות רבים של קבוצות כאלה ואחרים להעביר הצעת חוק שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, היה ברור שבית המשפט לא יכול להעתר לבקשה הזאת והוא עשה את זה בצורה הטובה ביותר במקרה הנוכחי. זאת מציאות שבעצם הוא זרק את הרפורמים ואת כל הארגונים האחרים מכל המדרגות, בצדק מבחינה משפטית".

"אני מאד משבח את השר ישראל כץ בנושא הזה. הוא עמד כל הזמן על העובדה שהסמכות שלו היא גם להתחשב במסורת ישראל, זה כתוב בחוק. הוא עמד על זה במליאת הכנסת כאשר הוגשו הצעות קנטרניות כדי להפעיל תח"צ בשבת שתשנה לגמרי את החיים כאן בארץ גם לאנשים דתיים וגם לשאינם דתיים. וישראל כץ לא נתן שזה יקרה. היום ההחלטה של בית המשפט נזקפת לזכותו יחד איתנו".