"מדינה מערבית צריכה להתנהל גם בשבת"

ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, תני פרנק, מתייחס בראיון לערוץ 7 לדיון בבג"ץ שהתקיים היום (ב') בנושא תחבורה ציבורית בשבת.

"בדיון שהתקיים היום בבג"ץ בדרישה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת ראינו ששופטי בג"ץ גלגלו את העותרים החוצה והמליצו למחוק את העתירה", ציין פרנק.

לדבריו, "זה לא מפתיע אותנו. אנחנו כתנועה דתית שפועלת להסדרת המרחב הציבורית בשבת ברוח גביזון - מידן שכוללת תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת, מבינים שהמקום למציאת פתרון הוא לא בבית המשפט. בסוגיית השבת הכנסת היא הכתובת. היא צריכה להכריע איך נראה המרחב הציבורי בשבת".

"הסוגיה היא לא הכדורגל בשבת או תחבורה ציבורית בשבת", אומר פרנק, "השאלה איך נראה יום השבת הישראלי, איך אנחנו מעצבים אותו ביחד כחברה. יש לכרוך את כל הסוגיות יחד כמו באמנת גביזון-מידן ולהגיע להסכמה".

אתה רואה את הסיעות בכנסת מגיעות להסכמה?

"כמו כל דיל פוליטי טוב כל צד רוצה משהו אחד. אם לצד 'החילוני' או 'השמאלני' תתאפשר תחבורה ציבורית בשבת אולי הם יסכימו לצמצום התחרויות והמשחקים בשבת או צמצום המסחר בשבת".

על תיקון של מסילות רכבת ראינו שהממשלה כמעט נפלה, אז המפלגות הדתיות והחרדיות יסכימו לתחבורה ציבורית בשבת?

"ראינו את גדולי התורה מתכנסים ואומרים שלא להפיל את הממשלה. החרדים מבינים שזו הממשלה הכי טובה שהייתה להם ולכן הם צריכים להתגמש. הם הולכים להתגמש על הכדורגל בשבת אז אין סיבה שלא יתגמשו בנושאים אחרים. שרי הממשלה של כלל המפלגות וגם השרים של הבית היהודי והמפלגות החרדיות מבינים שבסוף מדינה מערבית צריכה להתנהל גם בשבת. צריך לנסות לצמצם את הפעילות של המדינה בשבת אבל צריך לעשות ככל שניתן כדי לחיות ביחד ולעצב מרחב ציבורי משותף לכלל אזרחי ישראל".

לסיום אומר פרנק, "אין ספק שמחד יש צורך בתחבורה ציבורית בשבת, ומאידך ניתן ורצוי להסתפק בתחבורה ציבורית מצומצמת במתכונת שבת. אנו קוראים לשר התחבורה ולכל שרי הממשלה להביע תמיכה בחוק השבת ברוח אמנת גביזון-מדן".