נתניהו בבואנוס איירס
נתניהו בבואנוס איירסצילום: אבי אוחיון, לע"מ

פרופ' אריה קצוביץ', מומחה ליחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מתייחס בערוץ 7 לביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרום אמריקה.

זו הפעם הראשונה שבה מבקר באזור ראש ממשלה ישראלי מכהן. בהמשך יגיע נתניהו לארצות הברית וינאם בעצרת האו''ם בניו יורק.

קצוביץ' מסביר כי ''אמריקה הלטינית היא לא במרכז העולם מבחינת חשיבות אסטרטגית וכלכלית, אבל לראש הממשלה יש משנה דיפלומטית שצריך לבקר בכל מיני מדינות בעולם, כולל במזרח אסיה אוסטרליה ואפריקה כדי לפתוח קשרים עם מדינות אחרות בעולם וגם כדי לשדר עסקים כרגיל ולהראות שישראל היא מדינה שמעוניינים ליצור איתה קשרים כלכליים ואסטרטגיים, בפרט כשיש לנו בעיה מאוד רצינית באו"ם בהקשר של הסכסוך".

לדבריו המדינה החשובה ביותר באזור שדווקא לא זכתה לביקור הפעם, זו ברזיל. ''הסיפור שם לא פשוט גם כי בברזיל יש היום משבר פוליטי עם הנשיא החדש וגם כי היה לנו איתם סיפור דיפלומטי מסובך.

''הממשלה כזכור ניסתה למנות את דני דיין כשגריר אבל הברזילאים התעקשו שהם לא רוצים אותו ובסופו של דבר דני דיין מונה לקונסול בניו יורק", מזכיר פרופ' קצוביץ'.

הוא מעריך שהביקור במקסיקו נועד לתקן את המיני-משבר דיפלומטי שהיה לאחרונה בינה לבין ישראל. "מקסיקו היא מדינה מאוד מאוד חשובה. נתניהו מגיע לשם בין היתר כדי לתקן רושם מוטעה שהשארנו בינואר כשהייתה תקרית דיפלומטית כתוצאה מקצר מיותר של ראש הממשלה ששיבח את הנשיא טראמפ ששיבח את המדיניות שלנו בנושא המסתננים, וגרם בכך למשבר ביחסים עם מקסיקו.

''באופן כללי בהרבה מקומת באמריקה הלטינית אנחנו לא כל כך אהודים כולל בארגנטינה עצמה שאמנם מקבלת את ראש הממשלה יפה, אבל מפלגות השמאל לא במיוחד אוהבות אותנו. אין ספק שההזדהות של ראש הממשלה ושלנו עם הנשיא טראמפ לא מוסיפה לנו נקודות באמריקה הלטינית לכן זו תמונה מורכבת".

פרופ' קצוביץ' אומר עוד כי ביקורו של נתניהו בדרום אמריקה הוא הפגנת נוכחות חשובה במדינות שבהם מרבים לבקר גדולי אויבנו, "מתוך שלוש המדינות שראש הממשלה מבקר בהן, רק קולומביה לא הכירה במדינה פלסטינית ולא תמכה בשדרוג המשלחת הפלסטינית באו"ם למדינה. אמנם לא ברור כמה הוא יוכל להטות את הכף בעניין הזה, אבל מה שחשוב זה להפגין נוכחות כי אמריקה הלטינית זה אזור שבו מבקרים פעמים רבות נשיאי איראן בעבר ובהווה לכן זהו צעד מבורך".