"האג'נדה של המנהל האזרחי נגד יהודים"

במשך 21 שנים שירת סא"ל במיל' יעקב סבג במינהל האזרחי והכיר מקרוב את ערביי עזה יהודה ושומרון.

גם לאחר שפשט את המדים, שירת סבג במילואים כיועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד המרכז.

לאחר שהודח משירות מילואים, החליט לכתוב ספר - "זיכרונות 'אבו-יוסוף'", כך הוא נקרא על ידי הפלסטינים שלצידם עבד במשך השנים.

בספרו שמומן על ידי פרויקט לגיוס המונים - הדסטארט, הוא מספר על התנהלות כושלת של המנהל האזרחי בכל הנוגע לניהול שטחי יהודה ושומרון.

בראיון לערוץ 7 מספר סבג על הקשיים שבהם נתקל כשביקש להוציא את הספר, לאחר שקיבל תשובה שלילית מכל הוצאה לאור בארץ. "הבנתי שיש כאן מסמך חשוב שאנשים צריכים לדעת", הוא מסביר. "המנהל האזרחי מתנהל לפי תפיסה שהאוכלוסייה היהודית כובשת ולכן אסור לתת לה זכויות והקצאת קרקעות''.

המנהל האזרחי לא בנוי לטיפול בהתיישבות, הוא יוצר צוואר בקבוק אחד גדול של כל האפשרות לפתח כאן את התיישבות וזה הדבר האבסורדי", אומר סבג. ''יש לי הרבה ביקורת על האופן שבו התייחסנו לאוכלוסיה הפלסטינית, לא הייתה שם הרבה חכמה. חזרו על שרשרת של טעויות''.

תגובת המנהל האזרחי: ''מצער לראות שבליל אמירות, שמרביתן מחוסר תימוכין, הנובעות ממניעים שלא נפרט כדי לא לפגוע בצנעת הפרט, מקבל פומבי בכלי התקשורת, כחלק מקידום ספרו של הקצין במיל'. בשונה מהתיאורים המובאים בכתבה, מרבית אמירותיו לא מוכרות ומופרכות.

''היחידה על מפקדיה, קציניה, עובדיה וחייליה פועלת לילות כימים כחלק מהמאמץ הלאומי לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל ותושביה, וכנגזרת מדירקטיבה מדינית, המוגדרת על ידי ממשלת ישראל, על פי החוק והדין הנהוג במקום.

''יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים פועלת בכפוף להנחיות הדרג המדיני ובשקיפות מלאה וכל צעדיה מאושרים על ידי צמרת צה"ל והדרג המדיני.

''מצופה ונדרש מקצין בצה"ל להביע דעתו במסגרת הדיונים הפנימיים ובהתאם לאתיקה הנהוגה בצבא ולא בכלי התקשורת. נראה שהקצין משווה לעצמו מעמד והשפעה, אשר אינם תואמים את המציאות ואת פעילותן ביחידה ועל כן, הסתכלותו חד מימדית, ואינה משקפת נאמנה את הנעשה בפועל ואת תרומתה של היחידה''.