הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףצילום: אלירן אהרון

הראשון לציון הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף הגיב להחלטת בג"ץ אתמול בנושא הכשרות.

"אני קורא לחברי הכנסת להמשיך לחוקק את חוק הכשרות, באופן שלא תתאפשר הצגת מצג כשרותי שאינו נכון ושיכול לגרום להטעיית הצרכן".

עם הגשת עתירת הארגונים השונים לבג"ץ, העבירה הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שתתקן את הפרשנות המשפטית החדשה שניתנה לחוק הקיים. על פי התיקון לא תתאפשר הצגת מצג כשרותי מכל סוג שהוא ללא אישור הרבנות מקומית.

הרב יוסף הוסיף כי, "חברי הכנסת מתבקשים לדאוג לציבור שומרי הכשרות שהינם רוב אזרחי ישראל, ולמנוע מצב שבו כל בעל עסק יוכל להצהיר כי המקום כשר ללא פיקוח ראוי ועל ידי כך נגיע ל'בזאר כשרות'. אזרחי ישראל מעוניינים בכשרות ואינם נדרשים לפלפולים המשפטיים אליהם הגיעו שופטי בית המשפט היום".

לדבריו "הדבר משמעותי בפרט כשמדובר ב'עמך בית ישראל' שרובם שומרים כשרות ועשויים להיכשל באופן חמור".

בג"ץ דחה אתמול את עתירתם של שני בעלי מסעדות נגד הרבנות הראשית, שביקשו לאפשר להם להציג תעודת כשרות שלא ניתנה על ידי הרבנות. עם זאת, בג"ץ איפשר בפסיקתו לבעלי עסק "להציג מצג אמת" על המזון שהם מוכרים.

השופטת נאור כתבה כי "בית אוכל שאינו בעל תעודת הכשר לא יוכל לתלות תעודה הנושאת את הכותרת 'כשרות אלטרנטיבית', ולא יכול להציג כל מצג כשרותי מכל סוג שהוא". ואולם, נאור הוסיפה, "עמדתי היא כי קיים גם שער שלישי. יכול חנווני להעיד על מרכולתו. אין דבר בחוק המלמד שאסור לבית אוכל להציג מצג אמת בדבר המזון הנמכר בו".